Medieforsker: Berlingske er ikke en glorværdig forretning

Det belgiske køb af den danske koncern er overraskende, lyder det.

Foto: Sanne Vils Axelsen

”Overraskende.”

Sådan lyder en medieforskers umiddelbare reaktion på salget af Berlingske Media.

”Salgsprocessen har været i gang i meget lang tid, og det har været svært at finde købere. Så det er overraskende, at koncernen nu er blevet solgt,” siger Michael Bruun Andersen, som er medieforsker ved Roskilde Universitetscenter til epn.dk.

Økonomiske udfordringer

Det er den belgiske mediekoncern De Persgroep, som har købt Berlingske Media af den britiske ejer Mecom.

I 2013 faldt omsætningen i Berlingske Media med 10 pct., så der venter de nye ejere en økonomisk udfordring, lyder det.

”Det er ingen tvivl om, at Berlingske Media ikke er en glorværdig forretning. Det bliver spændende at se, hvad den nye ejer vil gøre med koncernen, og om alle aktiviteterne på det danske marked overlever,” siger Michael Bruun Andersen.

Han påpeger, at Berlingske Media under Lisbeth Knudsens ledelse er blevet rationaliseret og slanket. I 2013 præsterede koncernen et overskud på 127 mio. kr.

”Det er blevet en mindre vanskelig økonomisk forretning. Men som sagen står, er det ikke nogen vanvittig god forretning,” siger Michael Bruun Andersen. 

Uvis fremtid

Det er endnu uvist, hvad den nye ejer vil gøre med den danske mediekoncern.  

”Det er fuldstændig umuligt at sige noget om, hvorvidt det belgiske selskab er en god ejer eller ej, for der er ikke kommet noget ud om, hvad de vil med Berlinske Media. Det står hen i det uvisse, hvorfor de har købt den danske koncern,” siger Michael Bruun Andersen.

Medieforskeren mener, at det er positivt, at den nye køber er en mediekoncern med publicistiske interesser. 

”Det er en ejer, som helt klart er interesseret i medieaktiviteter, og det er en rigtig god ting,” siger Michael Bruun Andersen.

BRANCHENYT
Læs også