Berlingske-chef: Vi får en stærk medspiller

Der er ikke umiddelbart lagt op til ændringer hos Berlingske Media.

Koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, Foto: Lars Krabbe

En stærk medspiller med både økonomisk succes, stærkt journalistisk indhold og stor viden om mediebranchen.

Sådan betegner koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, den nye ejer i form af den belgiske mediekoncern De Persgroep.

"De Persgroep omsatte i fjor for 6,7 mia. kr. og leverede et driftsresultat på lige knap en mia. kr. Koncernen har fra Belgien og Holland stor erfaring med at drive medier på alle platforme.

Derfor er det en rigtig god nyhed for Berlingske Media. Vi får en økonomisk set rigtig stærk medspiller med erfaring og rutine, som vi kan trække på. Det er rigtig spændende," lyder det fra Lisbeth Knudsen.

Fokus på indholdet

Samtidig glæder hun sig over, at De Persgroep har fokus på netop medierne og deres indhold. Koncernen driver både dagblade, magasiner, radio og tv samt onlinemedier.

"Mecom var i højere grad et investeringsselskab, hvor det hos De Persgroep handler om indholdet i medierne. Koncernen vægter det journalistiske indhold højere, og det er de samme egenskaber, koncernen har lagt vægt på hos Berlingske Media. Vi satser selv på kvaliteten af indholdet, og det samme gør De Pergroep," forklarer Lisbeth Knudsen, der fortsætter:

"Nu skal vi sammen med den nye ejer have lagt en strategi, og vi skal udnytte muligheden for at hente inspiration for De Persgroep."

Ingen ændringer her og nu

Her og nu har Berlingske Media ikke planer om hverken frasalg eller opkøb.

"Vi har netop været gennem en rationalisering, der har givet en stærk udvikling i vores økonomi. Derfor er der ikke lagt op til ændringer på nuværende tidspunkt. Vores forskellige medier fortsætter som hidtil," siger Lisbeth Knudsen.

"Vores egen strategi passer fint med strategien hos De Persgroup. Nu skal vi fortsætte den positive udvikling, vi har været inde i de seneste par år," tilføjer Lisbeth Knudsen.

En seriøs publicist

På Copenhagen Business School (CBS) fortæller professor i medieledelse Anker Brink Lund, at han af princip ikke udtaler sig om et konkret medies økonomiske forhold til et medie med en anden ejer.

Men han tilføjer, at hans kolleger i Belgien og Holland betragter De Persgroep som en særdeles seriøs udgiver.

"Mine belgiske og hollandske forskerkolleger betragter den familieejede De Persgroep som en seriøs publicist, der ikke kun er i mediemarkedet for pengenes skyld.

Mediekoncernen har bl.a. været god til at udvikle journalistikken digital, så der følger vidensbaseret udviklingsbistand med i købet.

Holder det stik, er det ikke bare Mecom og Berlingske Media, men hele det danske mediemarked, der har gjort en god handel," siger Anker Brink Lund.

BRANCHENYT
Læs også