0

Facebook kan afløse cpr-nummeret

I fremtiden skal du bevise, at du har et liv på de sociale medier, før du kan købe online.

Veridu-stifter Rasmus Groth mener, at folks sociale identitet bliver en del af fremtidens sikkerhedsgodkendelse. Foto: Veridu

Fremover skal du være i stand til at identificere dine venner på Facebook eller LinkedIn, inden du kan købe en vare på nettet. I hvert fald hvis webshoppen benytter det system, som den danske iværksætter Rasmus Groth har været med til at udvikle.

Veridu hedder firmaet, der i to år har arbejdet på et alternativ til det udskældte cpr-system og andre identifikationsmetoder.

”Man kan snyde med et nummer, men ikke med et liv. Derfor er det en fordel at se på det digitale fodaftryk, som vi alle afsætter online, når man skal være sikker på en persons identitet," siger Veridus administrerende direktør, Rasmus Groth, til epn.dk.

Bevis, du har et liv

Stort set alle netbutikker benytter et sikkerhedssystem, der opdeler sine kunder i risikokategorierne grøn, gul og rød. Dem, der ser troværdige ud, dem der ser tvivlsomme ud, og dem, der ser meget mistænkelige ud.

30 pct. af køberne befinder sig i de to sidste grupper, og dem er netbutikkerne nødt til at identificere, inden de kan sende en vare af sted.

"Den manuelle proces koster 25 kr. i tid og redskaber. Det er mange penge at bruge ekstra på en enkelt kunde. Vi vil gerne tilbyde en automatisk måde, som koster under en krone," forklarer Rasmus Groth.

Med Veridus system skal de 30 pct. identificere sig ved hjælp af deres sociale identitet, som ifølge stifteren er langt nemmere og mere sikkert end at benytte sin juridiske identitet som pas og cpr-nummer.

"Det er ret nemt at tage et billede af et pas og uploade det, men det er svært for netbutikken at finde ud af, om det er dit. Men du kan ikke etablere et liv på de sociale medier fra den ene dag til den anden, som ser troværdigt ud. Vi beder brugeren om at bevise, at hun eller han har et liv," siger Rasmus Groth.

Den online øjenkontakt

Han mener, at nem-id er en god løsning, men alt for besværlig. Desuden har internationale kunder ikke nem-id. Til gengæld er langt de fleste er tilknyttet et socialt medie.

Veridu forsøger med systemet at genskabe den samme tillid mellem mennesker online, som når folk i den virkelige verden ser hinanden i øjnene.

På nettet kan man både låne en fremmed persons lejlighed eller bil, finde en babysitter eller sælge sine brugte ting. Og Veridu vil gøre det mere trygt for folk at overlade værdier til andre.

"Folk vil føle sig rigtig godt tilpas, hvis begge parter skal verificere sig. Og man vil ikke se det som et urimeligt krav at skulle verificere sig, hvis man for eksempel skal babysitte andre folks børn," siger Rasmus Groth.

Veridu har hovedkontor i London og samarbejder allerede med en række kunder fra netbutikker til humanitære organisationer.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også