Netflix ramte plet

Det amerikanske streamingsselskab Netflix sætter turbo på Europa.

Mandag offentliggjorde Netflix dets regnskab for andet kvartal.  Foto: Paul Sakuma/AP

Pengene og brugerne strømmer ind i streamingselskabet Netflix' film- og serieunivers, viser selskabets regnskab for 2. kvartal.

På de tre måneder fik Netflix 1,69 mio. nye abonnenter og rundede dermed 50 mio. på verdensplan. Det er 12 mio. flere end for bare et år siden, og Netflilx forventer at få 1,3 mio. flere brugere i 3. kvartal.

Med brugerne fulgte pengene. Virksomheden omsatte for 7,4 mia. kr. i 2. kvartal og fik et overskud på knap 400 mio. kr., hvilket er mere end en fordobling i forhold til samme periode sidste år.

Resultatet betyder, at Netflix-aktien lander på 1,15 dollar, og dermed lever den op til investorerne og analytikernes forventniger.

Fokus på Europa

Selvom Netflix allerede har leveret imponerende resultater, virker det til kun at være begyndelsen. Selskabet har indtil videre fokuseret på det amerikanske og europæiske marked. Men måske vil også flere end 1 mia. kinesere få mulighed for at streame film via Netflix.

"Kina er iøjnefaldende stort, og det er åbenlyst en voksende og meget stærk økonomi," sagde David Wells, der er økonomidirektør i Netflix, på en konference. Han fremhævede dog, at Netflix først engang i fremtiden vil tage beslutning om Kina.

I første omgang er fokus nemlig på Europa, hvor store nationer som Tyskland, Frankrig, Østrig, Schweiz, Luxembourg og Belgien endnu ikke har Netflix. Det får de til september.

Et potentielt marked på 180 mio. husstande med bredbåndsforbindelser, som Netflix i de kommende kvartaler vil forsøge at indtage.

Seriesucceser trækker

Det er bl.a. Netflix' egne successerier som den Emmy-nominerede 'Orange is the new black' og 'House of cards', der har fået omsætningen til at buldre det seneste år.

Investorer og og analytikere var tidligere bekymrede for, om omkostningerne ved produktionerne ville skrabe overskuddet. Det har ikke været tilfældet.

"Omsætningen voksede hurtigere end omkostningerne for indhold og marketing," udtaler Netflix i en pressemeddelse.

BRANCHENYT
Læs også