Aldi og Lidl fortsætter fremgangen i Storbritannien

De britiske supermarkedskæder Tesco og Morrison har i de 12 uger frem til 20. juli tabt markedsandele.

Foto: Roland Weihrauch/AP

Det skriver markedsanalyseselskabet Kantar i en analyse over det britiske dagligvaremarked ifølge Bloomberg News.

Lidl fik i perioden en salgsvækst på 20 pct. Discountkædens markedsandel nåede 3,6 pct. sammenlignet med 3,1 pct. for samme periode året forinden.

Aldis salgsvækst blev på 32 pct. Her steg markedsandelen til 4,8 pct. fra 3,7 pct.

2 af de 4 største britiske supermarkedskæder tabte markedsandele, hvor Tesco fik et fald i salget på 3,8 pct. Her blev markedsandelen reduceret til 28,9 pct. fra 30,3 pct.

Morrisons salg faldt 3,8 pct. og her blev markedsandelen reduceret til 11 pct. fra 11,5 pct.

Sainsburys salg steg 1,2 pct. med en markedsandel fastholdt på 16,6 pct. Asda, der er ejet af den amerikanske detailgigant Wal-Mart, fik en vækst på 0,9 pct. i salget. Det betød, at markedsandelen blev fastholdt på 17 pct.

Tesco stiger 0,1 pct. til 268,90 pence, Sainsbury løftes 0,9 pct. til 322,70 pence og Morrison ligger med et fald på 0,2 pct. i 172,04 pence.

BRANCHENYT
Læs også