Ny chef disker op med 19.000 is

Den tidligere Lego-direktør Mads Nipper er nu begyndt som topchef i Grundfos.

Mads Nipper har en fortid som marketingdirektør hos Lego. Nu står han i spidsen for Grundfos.

Is til alle mand. Det er meldingen fra den nye Grundfos-chef Mads Nipper.

"Mads Nipper begyndte i fredags, og allerede i dag har alle 19.000 medarbejdere nydt is i anledning af hans tiltrædelse," fortæller Kim Nøhr Skibsted, kommunikationsdirektør i Grundfos.

For medarbejderne er dagens is det første kontante bevis på, at der igen er en topchef i den midtjyske pumpegigant, efter at Mads Nippers forgænger, Carsten Bjerg, blev fyret med øjeblikkelig virkning i midten af december.

Dengang forklarede Grundfos-formand Jens Moberg den overraskende fyring med manglende resultater.

"Vi er ikke tilfreds med tempoet i en række strategiske tiltag, og så ser vi et behov for en anden lederprofil til at realisere det uforløste vækstpotentiale, som Grundfos gemmer på," fastslog Jens Moberg, som siden har fungeret som både topchef og bestyrelsesformand, mens man har ventet på Mads Nipper.

Topchef med anden uddannelse

Nu kan Jens Moberg så trække vejret lidt lettere og overlade styringen af den fondsejede milliardkoncern til Mads Nipper, der ikke kun skiller sig ud ved at uddele tusindvis af is.

Mads Nipper er også den første topchef i Grundfos, der ikke har en ingeniøruddannelse på cv’et.

Alligevel er forventningerne til den nye rorgænger skyhøje.

Jens Moberg kalder således Mads Nipper for en "særdeles kompetent leder" med en solid ballast inden for strategi, forretningsudvikling, salg og markedsføring.

Ny chef er stadig tavs

Også Niels Due Jensen, søn af Grundfos-stifter Poul Due Jensen og formand for Poul Due Jensens Fond, der ejer 87,6 pct. af pumpekoncernen, er tilfreds med valget af Mads Nipper som ny topchef.

"Jeg har lært Mads at kende som en stor personlighed, som virkelig er i stand til at motivere og engagere mennesker omkring sig. Desuden har han enorm kommerciel og strategisk indsigt og forståelse samt et globalt mindset, som vil komme Grundfos til stor gavn," lød det fra Niels Due Jensen, da Mads Nipper blev præsenteret som ny Grundfos-chef i slutningen i marts.

Omverdenen har endnu til gode at høre fra hovedpersonen selv om skiftet fra Lego til Grundfos.

Efter to dage i Grundfos er kalenderen dog allerede propfyldt, hvorfor det heller ikke bliver i denne omgang, at Mads Nipper åbner op for posen.

Udviklingen skal vendes

Jens Moberg har dog tidligere slået fast, at målet med chefskiftet bl.a. er at få rettet op på en trist udvikling, der har budt på tre år med faldende overskud og en faldende omsætningsvækst.

Foreløbig er målet for 2014 dog lagt fast, idet Grundfos jagter en omsætning på knap 25 mia. kr. mod 23,3 mia. kr. i 2013. Til gengæld er der ikke er sat tal på forventningerne til indtjeningen.

Grundfos-ledelsen venter at præsentere regnskabet for 1. halvår i begyndelsen af september.

BRANCHENYT
Læs også