22-årig italiener udråbes til at være den næste Mark Zuckerberg

Har du nogensinde hørt om Matteo Achili?

Matteo Achili har allerede haft hjemlig succes. Hvis det sociale medie Egomnia bliver en succes, kan blive en global berømthed. Pr-foto: Egomnia

Det er sandsynligvis de færreste, der kender navnet Matteo Achili.

Men i det italienske erhvervsliv er den blot 22-årige Matteo Achili angiveligt allerede en berømthed.

Han står bag et fremadstormende socialt netværk for erhvervsfolk i Italien ved navn Egomnia, og ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insider vil netværket allerede i oktober blive lanceret uden for Italien, hvor det skal tage kampen op mod LinkedIn.

På Egomnia kan brugerne ligesom på LinkedIn designe deres eget cv. Men med den afgørende forskel, at siden ved hjælp af en algoritme udstyrer brugernes profiler med en karakter, der viser, hvor attraktiv personen er for en eventuel arbejdsgiver.

Fik ideen da han søgte universitet

Matteo Achili har angiveligt selv fået ideen til algoritmen, men har ikke selv udviklet den. Det hyrede han en række it-studerende til at gøre.

Ifølge den britiske tv-station BBC fik han ideen for tre år siden, da han skulle på universitet og kunne sammenligne de forskellige universiteter med hinanden på internationale opgørelser over de bedste universiteter.

"Jeg tænkte: Hvorfor giver vi ikke også virksomheder mulighed for at rangere jobsøgere i forhold til, hvor godt de passer til virksomheden," siger han.

Men ifølge Business Insider har Matteo Achili også hentet inspiration hos Googles berømte Pagerank-algoritme. Pagerank-algoritmen er i stand til at vurdere kvaliteten af internetsider, og har været afgørende for søgemaskinens succes, fordi algoritmen sikrer, at Google leverer søgeresultater af høj kvalitet til brugerne.

Forside af erhvervsmedie

Som blot 20-årig blev han på forsiden af det italienske erhvervsmagasin Panorama Economy udråbt som "den italienske Mark Zuckerberg", og i øjeblikket bliver der arbejdet på et italiensk tv-drama om hans liv, der forventes at få premiere til næste år.

Han har også vakt interesse uden for Italien, og han medvirker i øjeblikket i en dokumentarserie på britiske BBC ved navn "The Next Billionaires."

Samtidig har flere tunge venture kapital-firmaer i Silicon Valley angiveligt udvist interesse for Egomnia.

Ifølge Achili har hans virksomhed allerede indgået samarbejdsaftaler med Microsoft og Google, og i BBC's dokumentarfilm siger Anders Nilsson, direktør for Microsofts udviklingsafdeling i Italien, at Microsoft ønsker at bidrage til at accelerere Egomnias vækst. I den amerikanske tech-branche har Mark Zuckerberg og en ny generation af yngre iværksættere været med til at sætte dagsordenen.

En generation der består af folk som Tumblrs David Karp, Snapchats Evan Spiegel og Instagram-stifteren Kevin Systrom.

Og sidst men ikke mindst vakte det stor opsigt, da Yahoo sidste år opkøbte den blot 17-årige Nick D'Aloisios app Summly for 170 millioner kroner.

I et interview med den britiske tv-station BBC forklarer Matteo Achili, at det at være ung ikke er en ulempe for iværksættere som ham.

Tværtimod er det den unge generation, der er opvokset med internettet, som har nøglen til succes i dag: 

"De virkelige eksperter er de unge mennesker, ikke folk med gråt hår," siger han til BBC og tilføjer:

"I starten troede jeg ikke, at min unge alder var en god ting, men i dag forstår jeg, at det er min unge alder, der er min succes," siger han.

Langt op til LinkedIn

Egomnia har i dag 330.000 registrerede brugere i Italien, og mere end 700 virksomheder bruger siden til rekruttering.

Men selv om det måske umiddelbart lyder af meget, er det værd at huske på, at det er i et land med knap 60 millioner indbyggere. Til sammenligning menes det, at LinkedIn har i omegnen af en million brugere alene i Danmark og mere end 200 millioner på verdensplan.

Læs også på Computerworld:

Yo - historien om en latterlig app, der erobrede verden
Denne artikel er leveret af
Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS Energisektoren, hvor vi ser på den næste generation af atomkraftreaktorer, som har potentialet til at blive et stort eksporteventyr for Danmark
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også