0

Føtex vil rode i din skraldespand

Bredt samarbejde vil kigge forbrugerne efter i sømmene for at finde årsagen til det store madspild

Ny viden skal bekæmpe de største kilder til madspild. Foto: Dansk Supermarked

Hvert år smider danskerne flere hundredtusind tons madvarer ud.

Hvorfor, er der ingen der ved, men det vil Dansk Supermarked, Arla og AP Grønt nu kigge nærmere på. De vil nemlig ud og rode i din skraldespand.

"Vi vil kigge i skraldespanden, for at se hvad folk smider ud og spørge dem, hvorfor de gør det. Er det indpakningen, den er gal med, eller er der en anden grund? Vi vil simpelthen finde ud af, hvilke fødevarer der hovedsageligt ender som spild og årsagen til det," siger CSR-chef i Dansk Supermarked, Helene Regnell.

Det samlede madspild i Danmark vurderes af Landbrug & Fødevarer til ca. 540.000 tons årligt. Opgør man det i kroner og ører ligger langt størstedelen hos forbrugeren. Derfor bliver projektet varmt modtaget hos institut for jordbrugs- og fødevareinnovation, AgroTech, som selv iværksætter flere projekter, der skal imødekomme madspild.

"Der bliver lavet rigtig mange rapporter og undersøgelser, men de er bygget på estimater, ikke fakta. Mig bekendt er der ikke før lavet projekter, der direkte ser på, hvad folk smider ud, og som dækker hele kæden. Det er meget positivt, og jeg glæder mig til, at der kommer noget decideret fakta på bordet om, hvad der egentligt bliver smidt ud og hvorfor," siger Johanne Sønderlund Birn, projektleder på de samlede madspilds-initiativer hos AgroTech.

Pletter på æblerne giver sure miner

De konkrete undersøgelser i projektet fra Dansk Supermarked, Arla og AP Grønt skal munde ud i håndgribelige løsninger i bl.a. detailhandlen. Men det er ikke nok, siger Helene Regnell.

"Producenten, leverandøren og detailhandlen har et naturligt incitament til at reducere madspild, fordi det rammer os direkte på bundlinjen. Det vi vil kigge på nu, og som er unikt for dette projekt, er, hvordan beslutninger i hele værdikæden, kan betyde en negativ indvirkning hos forbrugerne. Måske kan en speciel type indpakning ét sted i kæden betyde ringere holdbarhed hos forbrugeren. Men vi vil også se på viden hos forbrugeren og hjælpe med til at give idéer til, hvad gamle madvarer kan bruges til," siger hun.

Den holdning deles af Johanne Sønderlund Birn, som mener, at forbrugeren i vid udstrækning skal lære, hvad eksempelvis frugt og grøntsager egentlig er.

"Frugt og grønt i danske supermarkeder har en tårnhøj kvalitet, men alligevel bliver vi dødirriterede over en enkelt plet på et æble, når vi kommer hjem og åbner posen. Derfor handler det også meget om, at få viden ud om hvad man kan gøre for at holde maden frisk," siger hun.

Krævende forbrugere

Hos Dansk Supermarked ser man frem til konkrete tiltag, der kan dæmme op for madspildet. Alligevel mener Helene Regnell, at det er nødvendigt samtidig at acceptere forbrugernes krav, til den mad de køber.

"På 'madspilds-dagsordenen' foretages der mange symbolhandlinger. Jeg har desværre en mistanke om, at de ser bedre ud, end de gør gavn. Forbrugerne går altså efter grøntsager, som er pæne, og derfor batter det ikke, at prøve at overbevise dem om at købe skæve gulerødder. De bider ikke på," siger hun og uddyber, at mange mennesker automatisk reagerer på én måde, eksempelvis ved at skyde skylden på producenten, når de hører ordet madspild, simpelthen fordi de ved for lidt.

"Vi har behov for at blive rusket op i, at få nogle aha-oplevelser og finde ud af hvordan verden rent faktisk ser ud," siger Helene Regnell.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også