Flyselskaber vil afskaffe kæmpeerstatninger

Hvis dit flyv bliver forsinket, kan rejsen bliver en decideret overskudsforretning. Det vil flyselskaberne lave om på.

Politikerne mener ikke, at passagerne får for høje erstatninger, når deres fly er forsinkede. Foto: Lars Krabbe

Når dit fly er forsinket, får du den samme kompensation, uanset hvor meget du har betalt for billetterne. Det betyder, at det nogle gange ligefrem kan blive en overskudsforretning for kunderne at flyve, når flyet er forsinket.

Har man f.eks. købt flybilletter fra København til New York tur-retur til 2.567 kr., og man den ene vej bliver tre timer forsinket, har man krav på en erstatning på 600 euro. Det svarer til 4.473 kr.

At man som flypassager kan få knap 2.000 kr. i fortjeneste skyldes, at rejsen er over 3.500 km, og dermed falder under den høje takst ifølge EU-reglerne. Rejser på under 1.500 km giver lidt over 1.860 kr. i kompensation, mens man får ca. 2.980 kr. i kompensationer ved rejser på mellem 1.500 km og 3.500 km, når man er tre timer forsinket. Det skriver Politiken.

Fire gange billettens pris i erstatning

De beløb er alt for høje, hvis man spørger flyselskaberne.

"Jeg synes selvfølgelig, at de rater er pænt høje, hvis du sammenligner med, hvad billetterne koster," siger Guillaume Glass, der er dansk landechef for Air France og KLM, til Politiken.

Hos Air France og KLM kan man få en returbillet til Paris eller Amsterdam for 800 kr. Bliver flyet tre timer forsinket bare den ene vej, får kunden knap 1.900 kr. i erstatning - altså fire gange så meget, som billetten er værd.

For nyligt fik en klasse fra Marselisborg Gymnasium i Aarhus 100.000 kr. i erstatning af flyselskabet SAS, fordi deres fly til New York var forsinket i fire timer.

"Der er ingen tvivl om, at det kan være ekstremt høje beløb. Vi så gerne, at politikerne overvejer, om det er rimelige takster. Måske kunne man kigge på, hvad billetten har kostet, og lade kompensationen matche det beløb," siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef i SAS, til Politiken.

Men hos politikerne er der ikke den store sympati at hente for flyselskaberne.

Høje takster som straf

Så sent som i februar i år vedtog Europaparlamentet, at flyselskaberne skal blive bedre til at informere passagerne om deres rettigheder i forhold til at klage og få kompensation.

"Jeg er meget på passagernes side. Uanset om det er en ferie eller en forretningsrejse, er det rimeligt nok, at man bliver kompenseret ved forsinkelse eller aflysninger. De takster, vi har nu, er med til at få flyselskaberne til at oppe sig lidt ekstra," siger Christel Schaldemose, der er europaparlamentsmedlem for Socialdemokraterne, til Politiken.

Hun medgiver dog, at det kan virke besynderligt, at man kan få flere penge i kompensation, end billetten koster.

BRANCHENYT
Læs også