DSB mister sin adm. direktør

Jesper T. Lok, der har været adm. direktør for DSB siden maj 2012, har opsagt sin stilling.

Efter blot to år på posten forlader Jesper T. Lok DSB, hvor han siden 2002 har været adm. direktør. Arkivfoto: Carsten Andreasen

Det statsejede transportselskab DSB skal på jagt efter en ny direktør.

Det står klart efter, at selskabets adm. direktør gennem godt to år, Jesper T. Lok, har opsagt sin stilling. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.

Jesper T. Lok overtager i stedet ledelsen af en virksomhed med globale aktiviterer.

Jesper T. Lok
  • Født den 25. august 1968 i København.
  • Shippinguddannet hos A.P. Møller.
  • Har en MBA fra Nova University i Tokyo og en række ekstra efteruddannelser fra bl.a. IMD, Harvard og Columbia.
  • Ansat i A.P. Møller - Mærsk Gruppen i 1987.
  • Assistent for daværende koncerndirektør Jess Søderberg 1994-1996.
  • Landechef for A.P. Møller - Mærsk Gruppen i hhv. Pakistan og Nigeria 1999-2004.
  • Adm. direktør for rederiet Svitzer, som er en del af A.P. Møller - Mærsk Gruppen, siden 2004.
  • I 2012 udpeget som topchef for DSB.
  • Gift med Trine Thorborg Lok og far til fem børn.

"I DSB’s nyligt udgivne halvårsrapport konkluderede vi, at DSB er så godt som i mål med “Ét Sundt DSB”. Dermed er vi klar til at tage hul på den næste strækning af DSB’s strategiske rejse. Vores administrerende direktør har i den forbindelse valgt at søge nye udfordringer, og bestyrelsen vil i løbet af de kommende måneder finde Jespers afløser," siger formand for DSB’s bestyrelse Peter Schütze.

Jesper T. Lok fratræder sin stilling, når en afløser er på plads, senest den 31. august 2015.

Den afgående direktør har stået i spidsen for en større spareplan, der har sikret en langt bedre økonomi i DSB. Alene i løbet af det seneste år har man sagt farvel til omtrent 1.000 ansatte.

Det kunne ikke mindst ses på det halvårsregnskab, som DSB offentliggjorde for knap to uger siden.

Her kunne selskabet fremvise et overskud i årets første seks måneder på 466 mio. kr. før skat, mens man samtidig i løbet af det seneste år har nedbragt gælden med 1 mia. kr. til en samlet gæld omkring 10,1 mia. kr.

Set i det lys passer Jesper T. Loks afgang formentlig udmærket. I hvert fald når man sammenholder timingen med det faktum, at DSB har varslet, at man i september tager hul på den næste strategiplan. Fra "Et sundt DSB" overgår man til en strategi, hvor der bliver fokus på fremtidens togsystem.

Forude venter investeringer for op mod 100 mia. kr. i nye spor, broer, kabler, signaler og meget andet.

"Vi forbereder os på et årti med om- og udbygning af jernbanen og muligheden for, at DSB udbyder strækninger eller strækninger udbydes uden, at DSB deltager," sagde Peter Schütze i august om DSB's fremtidige strategi.

Nøgletal DSB - 1. halvår 2014-2013

(mio. kr.) 1. halvår 2014 1. halvår 2013
Indtægter 6.250 6.094
Res. før skat 466 240
Omk. pr. km. 128 130
Rettidighed (fjern/regional) 95,3 94,0
Kundetilfredshed 7,6 7,6
BRANCHENYT
Læs også