Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Tøjbutikker skal prale med rivalernes priser

I kampen mod nettet vil mange fysiske butikker bukke under, forudser en ekspert i detailhandel.

Tøjbutikkerne skal blive til showplaces med professionelle sælgere, mener Bruno Christensen. Foto: Jan Dagø

Tøjbutikker landet over bliver i stigende grad mødt af kunder, der prøver et stykke tøj, kun for at gå hjem og købe det billigere over nettet.

Det fortæller direktøren i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

Men hvordan skal butikkerne bekæmpe fænomenet?

Ifølge Bruno Christensen, der driver konsulentfirmaet Retail Innovation Scandinavia og i 48 år har fungeret som rådgiver inden for detailbranchen, er salgsindsatsen butikkernes vigtigste våben i kampen mod de netglade kunder.

”Frem for at have ansatte, der kun kan hænge tøj på stativerne, har man brug for rigtige sælgere med et omfattende varekendskab. Butikkerne skal bevæge sig fra selvbetjenings-showrooms til showplaces med professionelle sælgere,” siger Bruno Christensen til epn.dk.

Som i mange andre brancher har detailhandlen i Danmark været nødsaget til at sadle om efter krisen, og ifølge Bruno Christensen er det især gået ud over de butiksansattes faglige kunnen.

”Detailhandlen har sparet lønkroner og tager billige ungarbejdere ind, der skiftes ud igen, så snart de fylder 18 år. Det går ikke længere. Selvbetjening, hvor kunden på egen hånd skal prøve varen og finde frem til, om han eller hun vil købe den, kan ikke længere modstå konkurrencen fra nettet,” siger Bruno Christensen.

Han opfordrer derfor danske tøjbutikker til at tænke kreativt.

”F.eks. kan man have en skærm i butikken, der viser konkurrenternes priser på en pågældende vare. Så kan kunden se, om det er muligt at købe varen billigere andetsteds, og er det tilfældet, må butikkens ansatte levere en omgang god, gammeldags salgsarbejde og se, om man kan lave en handel med kunden alligevel.”

I kampen mod nettet vil mange fysiske butikker bukke under, forudser Bruno Christensen, men der er ingen vej udenom.

”Det vil tage tid for de fysiske butikker at omstille sig, og de vil bande udviklingen langt væk, men der er kun én vej: Indret butikkerne anderledes og øg salgsindsatsen. Kun fantasien sætter grænser,” siger han.

BRANCHENYT
Læs også