Lego gør det igen

Legetøjskæmpen langede flere klodser end nogensinde over bordet i første halvår.

Det danske legetøjsselskab Lego fortsætter sit succesridt.

Nye tal fra klodsproducenten viser, at Lego i årets første seks måneder omsatte for 11,5 mia. kr., hvilket gør det til det bedste resultat for et første halvår nogensinde .

Der er tale om en fremgang på omtrent 11 pct. fra 10,4 mia. kr. i fjor, og nok så interessant så svarer de nye tal til, at Lego nu har tredoblet omsætningen på bare seks år.

"Det er et meget tilfredsstillende resultat, der viser vores markante vækst de seneste år under vanskelige markedsforhold," siger adm. direktør i Lego Jørgen Vig Knudstorp i en pressemeddelelse.

Det er et meget tilfredsstillende resultat, der viser vores markante vækst de seneste år under vanskelige markedsforhold.

Adm. direktør i Lego Jørgen Vig Knudstorp

Fremgangen i salget slog også igennem længere nede i regnskabet. Resultatet før skat landede således på knap 3,7 mia. kr. mod 3,2 mia. kr. i samme periode i 2013.

Trækker man skatten fra, er der tale om et overskud på 2,7 mia. kr. efter anstrengelserne i årets første halvdel.

Lego-ledelsen kan glæde sig over, at selskabets karakteristiske klodser er populære i alle dele af verden, hvor Lego kan købes.

På de store markeder Europa, Nordamerika og Asien er der endda tale om tocifrede vækstrater i salget, hvilket ikke mindst er imponerende i en tid, da markedet for legetøj - særligt i begyndelsen af 2014 - har været sløvt.

I Legos hovedkvarter i Billund er man nu ganske spændt på at se, om den voksende interesse for Lego er fortsat ind i andet kvartal, der blandt andet rummer julesalget og traditionelt er større end første kvartal.

"En meget stor del af vores salg sker i perioden op til jul, og det er svært at forudsige, hvordan salget vil udvikle sig," siger Legos finansdirektør John Goodwin, der blandt andet minder om, at Lego Filmen bliver sluppet ud på dvd i andet halvår.

Produktmæssigt er det klassiskere som blandt andet Lego City, der sælger, og så har man har stor succes med produkter fra Lego-filmen, der blev lanceret i forbindelse med premieren på filmen i begyndelsen af 2014.

"Lego-filmen har accelereret vores vækst, og figurerne fra filmen har solgt virkelig godt. Men også klassikere som Lego City, Lego Creator og Lego Technic har haft en stærk vækst, så også uden Lego-filmen ville vi have haft en betydelig vækst. I Asien har filmen ikke haft så stor opmærksomhed, og der har vi også haft tocifret vækst," siger John Goodwin.

Nøgletal Lego - 1. halvår 2014-2013

(mio. kr.)1. h 20141. h. 2013
Nettoomsætning11.50410.408
Driftsresultat3.6323.196
Pengestrøm fra driften3.3832.908
Res. før skat3.6643.181
Nettooverskud2.7152.381
10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også