Lego bygger i jagten på vækst

Legetøjsselskabet breder sig rundt omkring i verden for at komme tættere på kunderne.

Lego er i gang med en større udvidelse af sin produktionskapacitet. Foto: Lego

Kineserne er vilde med Lego.

Det vidner en salgsvækst på 50 pct. i første halvår ikke mindst om.

Men der er mere at komme efter i verdens mest folkerige land, mener man på direktionsgangen i Lego-hovedkvarteret i Billund, og derfor satte selskabet i april i år gang i byggeriet af en ny Lego-fabrik i Jiaxing i Kina. 

Den skal stå færdig i 2015 og beskæftige 1.500 ansatte, når den er fuldt operationsdygtig.

Lego i verden

Den danske legetøjsproducent er til stede følgende steder i verden:

  • Australien
  • Østrig
  • Belgien
  • Canada
  • Kina
  • Tjekkiet
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrig
  • Tyskland
  • Hongkong
  • Ungarn
  • Italien
  • Japan
  • Sydkorea
  • Mexico
  • Holland
  • New Zealand
  • Norge
  • Polen
  • Rusland
  • Singapore
  • Sydafrika
  • Spanien
  • Sverige
  • Schweiz
  • Taiwan
  • Storbritannien
  • USA

Samtidig indviede man et nyt kontor i storbyen Shanghai, der er et af fem globale kontorer for koncernen.

"Der er et kæmpe potentiale i Asien, og vi er stadig ved at lære og i gang med at opbygge vores kapacitet i regionen," siger produktionsdirektør i Lego Bali Padda.

Sammen med Legos kontor i Singapore rykker legetøjsselskabet, der er verdens næststørste efter amerikanske Mattel, tættere på de mange millioner potentielle Lego-kunder i Kina og det øvrige Asien.

Regionen tegnede sig alene i første halvår for en tocifret salgsvækst og var dermed en del af forklaringen på det bedste første halvår i selskabets historie.

"Det gør os i stand til hurtigt at levere Lego-produkter til forhandlere og i sidste ende til børn over hele verden samt at tilbyde vores kunder og forbrugere en service i verdensklasse," siger Bali Padda.

Også i Europa har man udvidet produktionskapaciteten i første halvår.

I Tjekkiet fortsatte udvidelse af Lego-fabrikken, men en helt ny fabrik i marts blev indviet i Ungarn.

På det amerikanske kontinent udvidede Lego i juni sin fabrik i Monterry, Mexico med flere end 1.000 arbejdspladser fordelt på 48.000 kvadratmeter.

Globaliseringen af Lego fortsætter altså, og det har ikke kun den effekt, at man kan øge produktionen og salget.

"Vi har investeret, og vi vil fortsætte med at investere, væsentlige ressourcer med henblik på at globalisere virksomheden yderligere, hvilket er en forudsætning for vores fremtidige evne til ikke alene at skabe gode Lego-oplevelser for børn i hele verden, men også til at opbygge en kulturelt mangfoldig organisation, hvor vi kan tiltrække og udvikle globale talenter. I sidste ende er det dette, der vil sikre Lego-koncernens fremtidige succes," siger Jørgen Vig Knudstorp.

Nøgletal Lego - 1. halvår 2014-2013

(mio. kr.)1. h 20141. h. 2013
Nettoomsætning11.50410.408
Driftsresultat3.6323.196
Pengestrøm fra driften3.3832.908
Res. før skat3.6643.181
Nettooverskud2.7152.381
10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også