DSB kører af sporet igen og igen

DSB har fokus på politikere og konkurrenter i stedet for på kunder, lyder det i ny bog.

I 1. halvår af 2014 tjente DSB 466 mio. kr. før skat, og samtidig fortsatte man med at nedbringe gælden, der nu er faldet med knap 1 mia. kr. i løbet af det seneste år til 10,1 mia. kr. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard
DSB

»Det virkelig interessante er ikke, at noget er gået galt, det virkelig interessante er, hvorfor det er sket igen og igen.«

Sådan lyder det fra fremtidsforskeren, Uffe Palludan, der i en ny bog om DSB sætter kritisk lys på statsvirksomhedens problemer og skandaler gennem de seneste år.

IC4-skandalen, DSB First-skandalen med det svenske togeventyr, rejsekortskandalen og Waterfront-skandalen for blot at nævne nogle.

Men de er ikke opstået tilfældigt, siger Uffe Palludan, der mener, at det er DSB’s ledelseskultur og selvforståelse, som den er gal med.

Ifølge forfatteren er det en kultur, hvor fokus desværre ikke er rettet mod kunderne og kollektiv trafik, men i højere grad mod politikerne for at få flere penge, og mod konkurrenterne der helst ikke skal kapre DSB’s kunder,

Waterfront-skandalen er det mest ekstreme eksempel.

»Her fokuserede DSB direkte på politikerne i en sådan grad, at man udarbejdede psykologiske profiler på centralt placerede trafikpolitikere, så de bedre kunne manipuleres, mens man samtidig forsøgte at gøre en DSB-journalist tavs,« siger Uffe Palludan.

”Fjenderne” har været bilerne, fjernbusserne og indenrigsflyene.

»DSB’s skiftende ledelser har i årtier arbejdet for monopol på øst-vest-trafikken, hvor man i stedet for at tænke på kunderne først og fremmest tænker på, hvordan man generer konkurrenterne. Resultatet er, at milliarder af kroner er blevet spildt – og at Danmark har et meget ringere trafiksystem, end vi burde have,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også