Danmark skal bekæmpe pirater ved Vestafrika

Udenrigsministeriet fremlægger om få uger en international strategi for bekæmpelse af pirateri. For første gang nogensinde skal de eskalerende og voldsomme piratangreb mod handelsskibe ud for Vestafrika bekæmpes. Indsatsen bliver langvarig.

Danmarks nye piratstrategi for 2015 til 2018 er ved at være færdig og kan sandsynligvis præsenteres i januar. Efter succesen ud for Somalia tager regeringen fat på at bekæmpe pirateri ud for Vestafrika. Men det er en meget mere kompliceret opgave.

Danmark skal i gang med at bekæmpe pirateri ud for Vestafrika, fremgår det af regeringens nye piratstrategi, der gælder fra 2015 til 2018, og som ShippingWatch har fået kendskab til. Efter at have været en del af den internationale piratindsats ud for Somalia i fire år, som NATO og EU har stået i spidsen for, er tiden kommet til at gøre noget ved problemet i Gunieabugten, det store havområde ud for bl.a. Nigeria, mener den danske regering.

Indsatsen ved Vestafrika vil dog blive en væsentlig anderledes opgave end i Aden Bugten ud for Somalia. Det skyldes ikke mindst, at der er mange forskellige kyststater med meget forskellige interesser at tage hensyn til, og at Vestafrika - sammenlignet med shippingverdens livsnerve Asien-Europa, der løber via Suez og Aden Bugten - traditionelt ikke har rangeret højt på den globale politiske agenda. Men med ti procent af verdensflåden ligger kampen mod pirateri højt på Danmarks internationale dagsorden.

"Tilgangen ved Vestafrika bliver trinvis og væsentlig mere "blød" sammenlignet med, hvordan bekæmpelsen af pirateri ved Somalia har foregået. Vi skal have de enkelte lande med på opgaven, for at den lykkes. Der skal anvendes en bred vifte af initiativer, og indsatsen kommer sandsynligvis til at strække sig over meget lang tid," forklarer en kilde med indsigt i det kommende udspil til ShippingWatch.

Dansk deltagelse i flåde

Et første konkret skridt fra dansk side kan være at lade danskere indgå i de udenlandske missioner, der har været i området i en årrække.

Det er en kontaktgruppe af små 40 lande, der har koordineret indsatsen ved Aden Bugten, hvor Danmark har deltaget både med krigsskibe og andre forskellige initiativer, juridiske og lokal kapacitetsopbygning. Den internationale indsats og ikke mindst den internationale flådestyrke i Aden har efterhånden reduceret angrebene fra pirater til et minimum.

I den nye danske strategi er der dog ikke lagt op til at reducere indsatsen mærkbart ved Aden, og Danmark håber, at de øvrige lande også vil fortsætte indsatsen, da man ellers frygter, at pirateriet vil blusse op igen. På den anden side er der heller ikke lagt op til en militær indsats ved Vestafrika. I alt fald ikke til at begynde med.

Det er også en holdning, EU-Kommissionen deler. Da ShippingWatch interviewede den nu tidligere transportkommissær Siim Kallas før sommerferien, understregede han netop, at EU ikke har planer om at gå ind med krigsskibe for at beskytte den internationale handelsflåde.

Bl.a. Danmarks Rederiforening og den europæiske rederiforening har efterlyst en indsats ud for Vestafrika, hvor angrebene er blusset og, ligesom voldsomheden af dem er stor.

Læs også
Top job