Kapitalfond overvejer tank-børsnotering

Den amerikanske kapitalfond Bayside Wades har købt op i kemikalietank og overvejer nu en børsnotering af sin shippingdivision, skriver Bloomberg.

Baysides Wades er en af de kapitalfonde, der i kølvandet på krisen i shippingbranchen, har købt op i segmentet. Shipping er faktisk blevet så interessant for fonden, at den nu overvejer at børsnotere sin shippingdel af fonden.

Det skriver Bloomberg.

Bayside Wades kom ind i shipping i 2013, hvor fonden købte seks tankskibe af japanske ejere i problemer. Dernæste bestilte fonden selv 14 nybygninger i tank, som giver Bayside Wades' flåde en samlet værdi på 800 mio. USD. Det gør, at kapitalfonden nu overvejer en børsnotering af sin shippingdel i New York næste år.

Ifølge managing director for fondens kontor i London Ahmed Hamdani vil behovet for kemikalietankere stige med gennemsnitligt fire pct. om fåret, og charterraterne vil nå op på et niveau på 17.000 USD pr. dag fra 2017 fra 14.000 USD i 2013, skriver Bloomberg. Det er den vækst, som selskabet forventer, vil kunne tiltrække investorer.

Mia investeret i shipping

Bayside Wades er ejet af kapitalfonden H.I.G., der blev etableret i 1993 og har en investeringskapital på i alt 7 mia. USD.

Fonden kommer ind i et shippingmarked, hvor kapitalfonde i de seneste to år samlet set har skudt 32 mia. USD ind i shipping. For i år ventes tallet af nå op på 7 mia. USD. De udenlandske fonde i shipping er storspillere som Oaktree og Centerbridge Partners. I Danmark har kapitalfonde været aktive i shipping ved blandt investeringer i Herning Shipping, Nordic Tankers, det nu konkursramte OW Bunker, ScanTrans, Scandlines og Hafnia Tankers.

Kapitalfondenes strategi med at investere i shipping er blevet kritiseret af de eksisterende spillere. Blandt af CEO i Maersk Gruppen Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med Danish Maritime Days afholdt i oktober.

"Når jeg møder finansieringsfolk, og når de siger, at de har tænkt på at investere i skibe og er en kapitalfond, så kan jeg og os alle, der er i shipping godt gå med på den ide og tænke videre. Men når du så kommer hjem og har fået en kop kaffe, eller hvad du nu drikker, så begynder du at tænke og at ræsonnere...," sagde han og tilføjede.

"Alle ved i dag, at selvom skibe er faldet i værdi, og der er skattefordele ved at drive shipping, så er der en stor risiko for, at investering i skibe bliver et nulsumsspil. Alle skibe taber i pris, og det koster meget at investere i et skib, så hvorfor tror man, det er ufarligt? Risikoen ved at tabe på skibe vil altid være der."

HSH Nordbank: Kapitalfonde er vigtige for shipping

PFA: Kapitalfond informerede alt for lidt om OW Bunker 

Ipsen: Kapitalfond vil lade Torm forblive dansk

Læs også
Top job