Knald eller fald i DFDS kanal-strid i næste uge

I flere år har DFDS kæmpet mod konkurrenten Eurotunnel for at få MyFerryLink sat ud af kraft. I næste uge genneføres den afgørende høring i sagen hos de engelske konkurrence-myndigheders appelinstans. CEO Niels Smedegaard tror på sejr, fortæller han til ShippinWatch.

I næste uge udspilles den formentlig sidste match mellem DFDS og konkurrenten britiske Eurotunnel, der med indtoget på Den Engelske Kanal for flere år siden, har betydet milliontab for DFDS.

Siden Eurotunnels indtog på Kanalen i 2012 med færgerederiet MyFerryLink har DFDS sammen med britiske P&O forsøgt at få stoppet den europæiske transportmastodont og har i flere konkurrenceinstanser fået medhold i, at Eurotunnel ikke kan drive rederi på kanalen. Argumentet har lydt, at selskabet som tunneloperatør dermed sidder på mere end 50 pct. af markedet i Den Engelske Kanal. De franske myndigheder har dog haft en anden holdning.

Nu skal det endelige slag stå: Mandag og tirsdag i næste uge skal Eurotunnel og dets færgerederi MyFerryLink høres hos de engelske konkurrencemyndigheders appelinstans, fortæller CEO for DFDS Niels Smedegaard til ShippingWatch i forbindelse med selskabets kvartalsregnskab med markant fremgang.

DFDS øger forventningerne til 2014 igen 

Der kommer dog til at gå et par måneder, før den endelige kendelse kommer, men med høringen håber Smedegaard endeligt at kunne lægge sagen bag sig.

"Vi er stadig fortrøstningsfulde. Nu er de engelske konkurrencemyndigheder kommet med den samme kendelse de sidste to år," siger han med henvisning til den seneste afgørelse fra september måned, der endnu en gang gav DFDS medhold og forbød Eurotunnel at drive færgeforretning på den historiske rute mellem Dover og Calais.

"Selv om der altid er en risiko, så håber vi på, at vi kan lægge det bag os og få en mere profitabel forretning ud af Den Engelske Kanal."

Det er ingen hemmelighed, at striden på kanalen har givet DFDS kæmpe underskud fra forretningen på Dover-Calais. Niels Smedegaard ønsker ikke at sætte et beløb på, men kalder beløbet for "betydeligt".

Han har dog tidligere fortalt, at det har kostet DFDS op mod 10 mio. kr. om måneden, siden de tre færger fra MyFerryLink blev indsat på kanalen.

Dover-Dunkirk skaber glæde

Selvom DFDS altså fortsat oplever store tab på kanalen, så er det netop passagerfremgang på Den Engelske Kanal, der  har leveret til et godt kvartalsregnskab for tredje kvartal. Det er dog en anden rute end Dover-Calais, nemlig mellem Dover og Dunkirk, fortæller Smedegaard.

Generelt skyldes det gode resultat, at der er lidt mere gang i den engelske økonomi, fortæller Smedegaard. Der bliver importeret og eksportere mere, og briterne rejser lidt mere.

"Det er alt sammen med til at hive tingene i den rigtige retning. England er en af de vigtigste markeder for os, da vi har flest ruter til og fra her. Når det går bedre økonomisk, smitter det fa på passager, shipping og logistik. Det er langsomt begyndt at slå igennem," siger han og tilføjer:

"Men den udvikling vi har set på kanalen, ændrer ikke på problemstillingen som er, at vi stadig taber rigtig mange penge på Dover-Calais. Det er en uholdbar situation."

Ifølge den seneste kendelse fra de britiske konkurrencemyndigheder har Eurotunnel seks måneder til at forlade ruten, hvilket også gør sig gældende, når den endelige kendelse kommer i denne omgang. Spørgsmålet er så, om selskabet vil blive på kanalen hele tiden ud eller vælger at trække sig før.

Første kvartal er ikke højsæson, og derfor spekuleres der i, at franskmændene vil trække sig før tid, såfremt kendelsen falder ud til fordel for DFDS.

I tredje kvartal fik DFDS et resultatet før skat på 373 mio. kroner, hvilket er en stigning på 15 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det betyder, at DFDS kan opjustere forventningerne til driftsresultatet for hele 2014 til et plus på 1,4-1,45 milliarder kroner fra tidligere 1,3-1,45 milliarder kroner.

Eurotunnel overvejer hurtig exit efter nederlag til DFDS 

DFDS flytter kapacitet fra Østersøen til Nordsøen 

DFDS polstret til opkøb i milliardkassen 

Læs også
Top job