Havnekonflikt på USAs vestkyst rammer Maersk Line

Arbejdskonflikten på USA's vestkyst rammer flere containerrederier og andre selskaber, herunder Maersk Line og DSV samt rederiernes kunder. "Vi har ekstraordinære udfordringer," fortæller rederiets marketingsdirektør Timothy R. Simpson til ShippingWatch.

Tidligst d. 2. december genoptager parterne i arbejdskonflikten på den amerikanske vestkyst forhandlingerne om forholdene for de ansatte i havneterminalerne i regionen. Det kan mærkes hos Maersk Line, der ligesom sine kolleger har døjet med trafikpropper og forsinkelser på strækningen.

"Det er en bunke fuld af forskelige udfordringer, som har vist sig at være ekstraordinært udfordrende, som vi nu står med," siger Timothy R. Simpson, Director of Marketing & Communications for Maersk Line Nordamerika og SeaLand, til ShippingWatch.

Problemerne har fået Maersk Line til fredag - ligesom flere konkurrenter - at sætte prisen op for kunderne ved at indføre et "tillæg for trafikprop" - congestion surcharge. I begyndelsen af sidste uge blev det ellers meddelt, at tillægget ikke blev til noget, men nu er det indført og spænder fra 800 USD for en tyvefodscontainer op til 1266 USD for en reefercontainer.

Dramatiske udgifter

Det er nødvendigt med et tillæg, fordi Maersk Line har mange ekstra udfordringer, lyder det.

"Vi skal holde handlen kørende konstant, og det betyder ekstra udgifter til bunker, bemanding, ekstra tid ved kajen og ekstra tid ved terminalerne. Det er en meget frustrerende ting for os at have høje omkostninger, der er steget dramatisk, forbundet med at servicere kunderne hurtigst muligt," siger Timothy R. Simpson.

Kæde af forsinkelser

Han fremhæver, at problemerne ved især Long Beach og Los Angeles kommer oveni et i forvejen hårdt 2014.

"Det operationelle miljø var i forvejen udfordret på grund af den meget hårde vinter i begyndelsen af 2014, som man næsten ikke har set før. I realiteten tager det lang tid for handelsnetværk at komme sig igen oven på sådan noget, og der blev skabt en konstant forsinkelse på gods i Nordamerika, som nu er blevet presset yderligere," siger Timothy R. Simpson.

Maersk Line var tidligere på måneden ligesom kollegerne også ramt af, at der ikke var nok lastbilchauffører til at håndtere godsmængderne i de amerikanske vestkyst-havne.

Tillæggene fra medlemmer af TSA - Transpacific Stabilization Agreement - har vakt røre hos de amerikanske søfartsmyndigheder FMC, der ikke mener, at rederne berettiget kan opkræve et ekstra gebyr på op mod 1000 USD pr. container.

Kampen på den amerikanske vestkyst spidser til 

Det store logistikselskab DSV oplyser i en email til sine kunder, at selskabet forventer, at strejken kan trække ud og allerede nu er der tillæg fra de samarbejdsparterne, DSV har. Dermed bliver kunderne hos DSV ramt to gange, da DSV også har indført et ekstra tillæg på transporten i regionen.

Forhandlingerne foregår mellem de parter fagforeningen International Longshore and Warehouse Union (ILWU) og Pacific Maritime Association (PMA). Sidstnævnte slog tidligere fast, at organisationen ønsker at fortsætte forhandlingerne. Analysehuset Drewry har taget et kig på den kroniske overbelastning i havnene for at undersøge, om der også ligger andet end de sammenbraste forhandlinger bag. Drewy har sammenlignet terminalerne med 500 andre terminaler i verden og set på kapacitet og ydeevne og konkluderer:

"Nordamerikanske, og især amerikanske containerterminaler, er nødt til at afhjælpe belastningen af infrastruktur og brug af udstyr. Dette vil kræve væsentlige investeringer samt samarbejde med arbejdsgivere og fagforeninger. Alternativet er potentielt enorme makroøkonomiske omkostninger som resultat af yderligere overbelastning i kommende år," skriver Drewry.

Ledige containerskibe på laveste niveau siden 2008  

Hårdknude i havne-forhandlingerne på USAs vestkyst 

Rederier kapitulerer på gebyr i amerikanske havne 

Læs også
Top job