Danskerne har voksende appetit på økologisk kød

Et netop offentliggjort årsregnskab fra det økologiske slagteri Friland viser en stigning i salget af økologisk kød på 21 procent. Det er udtryk for en voksende interesse for dyrevelfærd, mener Økologisk Landsforening.

Danskerne og detailhandlen lægger i stigende grad på fødevares oprindelse, og det gælder også det svinekød, som vi spiser.  Salget af øko-kød i Danmark vokser således markant, oplyser Økologisk Landsforening på basis af tal fra Danish Crowns datterselskab Friland A/S.

Tallene viser en fremgang i salget af økologisk kød på 21 procent. Salget af økologisk svinekød er dog steget markant mere - med hele 34 procent herhjemme, mens salget af økologisk oksekød er til danskerne er vokset med seks procent.

”Det er en rigtig glædelig udvikling, som blandt andet er et udtryk for, at danskerne i stigende grad er optagede af dyrevelfærd. Ved at vælge økologisk kød får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har haft god plads, har været ude under åben himmel og i det hele taget har levet så naturligt et liv som muligt,”  siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Øko lig dyrevelfærd

Sidste år viste en undersøgelse ifølge meddelelsen, at godt 50 procent af danskerne synes, det er vigtigt eller meget vigtigt, at det svinekød, de køber, er produceret med fokus på dyrevelfærd. Men kun godt 21 procent siger, det er vigtigt, at kødet er økologisk.

”Vi har tidligere set indikationer på en manglende viden om, hvad der kendetegner den økologiske produktion. Den nuværende, positive udvikling i salget af øko-kød tyder på, at flere danskere er blevet bevidste om, at økologisk kød er lig med høj dyrevelfærd,” siger Henrik Hindborg

Flere økologer efterlyses

Direktør i Friland, Henrik Biilmann, peger i meddelelsen på, at udviklingen skal ses i lyset af en generel vækst i efterspørgslen fra både detailhandel, foodservice kunder og industri – ”og det er tydeligt, at flere forbrugere og køkkener vælger økologisk, når de køber ind,” siger Henrik Biilmann.

Også på eksportmarkederne stiger efterspørgslen på øko-kød, og direktøren vurderer, at Friland om tre år skal bruge cirka 1.000 ekstra grise om ugen for at følge med.

”Det gælder både efterspørgslen fra de europæiske markeder og fra de eksportmarkeder i specielt Asien, hvor Friland i disse år arbejder hårdt på at øge afsætningen,” siger Henrik Biilmann.

I dag er der omkring 60 økologiske svinekødproducenter i Danmark, oplyser Landbrug & Fødevarer.

Formanden for Landbrug & Fødevares økologisektion, Hans Erik Jørgensen, siger i en kommentar i organisationens nyhedsbrev:

”Vi har fået glædelige nyheder fra Friland - nu er det op til os i samarbejde med Friland at sørge for, at vi forsat kan dække den nuværende og kommende efterspørgsel på økologisk kød. Friland er lige kommet i gang på det asiatiske marked. Hvis man for alvor får hul igennem til de store markeder derude, kan det komme til at betyde rigtig meget for eksporten af dansk økologi.”

Trods den stigende fokus på økologisk kød, så er det dog ifølge en ny undersøsgelse af danskernes spisevaner vigtigere, at maden smager godt, end at den er lavet af økologiske råvarer. Undersøgelse er gennemført af Madkulturen, hvor man har spurgt ind til danskernes vaner, når det kommer til aftensmaden. 

87 pct. af de adspurgte svarer, at smagen er meget vigtig for et godt aftensmåltid, mens kun 14 pct. svarer, at det er meget vigtigt, at der indgår økologiske råvarer i maden.

Den gode smag er vigtigere end økologi

Irma-chef hilser discountkæders øko-sats velkommen

Friland overvejer korte medisterpølser til singler

Læs også
Top job