Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Tysklands James Bond kæmper for Folkevognen

Baggrund: VW kæmper med sit dårlige rygte – og krisehåndteringen synes ikke perfekt.

Volkswagen AG’s koncernchef, Matthias Müller – som er blevet sammenlignet med en ældre James Bond – har ikke kunnet udrette mirakler i forbindelse med krisen. Snarere tværtimod.

BERLIN — Volkswagen (VW) var kun på femtepladsen over Tysklands mest værdifulde mærker sidste år, men i befolkningens bevidsthed er der næppe et produkt, som taler bedre for forbundsrepublikken siden grundlæggelsen 1949: Genopstået af ruinerne efter Anden Verdenskrig – først som et beskedent køretøj med en lille vase på instrumentbrættet – siden en eksportslager, stadig mere rummelig og komfortabel, i alskens modeller, som tiltaler en kvalitetsbevidst bilist, der ikke nødvendigvis er milliardær.

Men fremgangen er, i hvert fald for en tid, standset. VW solgte færre biler i januar og februar i år end samme tid 2015. Nedgangen er kun på en halv pct.; afsætningen for den samlede koncern, der også omfatter bl.a. Audi og Skoda, viste et plus på 1,4 pct. Men i en tid, da automobilfabrikker globalt melder om klingende kasseapparater, skyldes støjen i Wolfsburg, VWs hovedkvarter, alarmklokker. Kernemærket i er sin formentlig største krise, aktiekursen er mere end halveret i løbet af det sidste år, og medarbejderstaben skal mindskes...

BRANCHENYT
Læs også