Briefing
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kan du komme ud og lege og lære i dag?

Læring og leg går hånd i hånd. Det vil Experimentarium vise med dets nye udstilling ”Miniverset”, hvor små børn kan lege sig til viden om sig selv og omverdenen.

Fredag den 20. april slår Experimentarium dørene op for ”Miniverset”, hvor børn i alderen et til fem kan komme og lege sig til viden om dem selv og den verden, de befinder sig i. Foto: David Trood

Man lærer, når man leger. Har man ikke den nødvendige viden, fungerer legen ikke, og så må man tilegne sig den. For hvem vil ikke gerne kunne lege med?

Det er tankegangen bag videnskabsmuseet Experimentariums nye permanente udstilling ”Miniverset”, hvor de yngste kan komme og lege sig klogere på dem selv og verdenen omkring dem.

Noget af det smukke ved legen er, at dens væsen fordrer åbenhed over for dem, der er med. Det er en sindssygt vigtig ting at lære som menneske.

Lisa Klöcker, , udstillingsudvikler og projektleder på Experimentarium

»Naturvidenskaben er i alt omkring os. Den er så indgroet i vores omgivelser, at vi glemmer, at den er der. Men bliver vi gjort opmærksomme på den, er den pludselig tydelig alle vegne,« forklarer Lisa Klöcker, der er udstillingsudvikler og projektleder på Experimentarium.

Og det er netop håbet, at udstillingen kan være med til at gøre børnene nysgerrige og observante på deres omgivelser, alt imens de leger sig gennem ”Miniversets” syv områder, der er fordelt på 1.000 kvm.

I hvert af de syv områder vil børnene kunne stifte bekendtskab med velkendte legescenarier, der alle rummer naturvidenskabelige elementer. Netop det letgenkendelige er, ifølge Helle Marie Skovbjerg, professor i leg og ph.d. på Designskolen i Kolding, enormt vigtigt.

»Hvis ikke et barn har den nødvendige viden, ender det med at stå uden for legen. I ”Miniverset” er der grundet det velkendte en lav indstigningskurve for børnene. Derfor er det relativt let at være med og bidrage, også selvom man ikke er så erfaren en leger,« fortæller hun.

Plads til alle i børnehøjde

”Miniverset” er tiltænkt børn i aldersgruppen et til fem år, og derfor er det selvsagt nødvendigt, at der også tænkes på de mindre erfarne. Alle skal kunne være med, for det er i sammenspil og leg med andre, at børn virkelig rykker sig i deres dannelse, mener Lisa Klöcker.

»Noget af det smukke ved legen er, at dens væsen fordrer åbenhed overfor dem, der er med. Det er en sindssygt vigtig ting at lære som menneske. Er vi blevet nærede af evnen til åbenhed, bliver vi også mere nysgerrige væsener,« siger hun.

Experimentariums nye udstilling

Miniverset åbner fredag den 20. april.

Torsdag den 19. vil kronprinsesse Mary indvie ”Miniverset”.

”Miniverset” er en udstilling, der henvender sig til børn i aldersgruppen et til fem år.

”Miniverset” består af syv forskellige områder, hvor børn i selskab med deres forældre og andre børn kan stifte bekendtskab med naturvidenskaben.

Sådan ser det ud, når vores små medborgere dykker ned i Miniverset (0.44 min.):

Børn er nysgerrige af natur, og den nysgerrighed skal fodres, hvis den skal fastholdes. Derfor har der i arbejdet med at udvikle udstillingen været fokus på, at børnene selv skal have mulighed for at manipulere og interagere med tingene, for ellers forsvinder nysgerrigheden hurtigt igen, fortæller Lisa Klöcker.

Derudover er der lagt en del tankevirksomhed i, at legene kan op- og nedskaleres efter alder. Så der er mange forskellige måder at gå på opdagelse i det naturvidenskabelige legeunivers, og der er mange forskellige oplevelser og erfaringer at gå derfra med.

På børnenes præmisser

Når de helt små går på eventyr i ”Miniverset”, skal det ske i selskab med en voksen. I udviklingsfasen af udstillingen har Lisa Klöcker bl.a. været i USA for at besøge såkaldte ”Children’s Museums” og blive klogere på området. Her havde de den tilgang, at forældrene skulle gå et andet sted hen, da de forstyrrede børnenes leg. Forældrene blev utålmodige og ville videre, mens børnene ikke var færdige med at fordybe sig.

Går man ind og siger, at der er forkerte måder at lege på, så har man jo dræbt barnets nysgerrighed fuldstændigt.

Lisa Klöcker, , udstillingsudvikler og projektleder på Experimentarium

»Vi ser det også blandt vores egne gæster. De voksne bliver enormt ivrige, og der er jo ikke noget ondt skabt i det, men det er faktisk ikke fedt for den lille. Det lille barn har brug for tid og gentagelser,« fortæller Lisa Klöcker.

På Experimentarium tror de stadig på, at vi også vokser ved at være sammen med nogle, der ved mere, end vi selv gør. Så længe de ikke overtager legen. Derfor valgte de i stedet for at udelukke voksne at gøre det klart, at det skal foregå på børnenes præmisser.

Hjælp barnet uden at styre

»Børnene skal opleve, at de styrer legen. Det betyder ikke, at de voksne ikke kan komme med en god idé. Men den rigtig gode medlegende voksne er den, der har respekt for, at barnet har styr på det, og er nysgerrig over, hvad det er, barnet interesserer sig for lige nu. For så er det dét, legen handler om,« lyder det fra Lisa Klöcker, inden hun fortsætter:

»Går man ind og siger, at der er forkerte måder at lege på, så har man jo dræbt barnets nysgerrighed fuldstændigt.«

Den anskuelse deler Helle Marie Skovbjerg. Hun forklarer, at voksne ofte bliver så fokuserede på, at der skal være læringsværdi, at de ender med at tage legeværdien ud af legen. Men det handler om balancen. Hendes anbefaling til forældrene er ligeledes, at de skal være åbne over for børnenes idéer og gå med i det univers eller den historie, som børnene er i gang med at undersøge.

»Børnene vil jo også gerne have deres forældre med og undersøge og opleve verden sammen med dem. Så det er også problematisk, når folk siger, at der skal være helt fri leg, og at de voksne skal holde sig væk. Løsningen er jo et mellemrum, hvor børnene bliver mødt af nogle forældre, der er interesserede i at vide mere om deres opfindsomhed og kreativitet,« forklarer Helle Marie Skovbjerg og tilføjer:

»Det handler i sidste ende om at facilitere den naturlige nysgerrighed i børnene.«

Læs også
Top job