Forestil dig et øjeblik, at du har stiftet et selskab og knoklet for det derudad i mange år. Og nu står du dér, på vej på vækstbørsen i Danmark. Dermed kan du rejse den kapital, der ...
»Først rejser vi kapital fra et par engle, så tager vi en seed-round og derefter en serie A-runde.« Jeg har hørt den sætning i mange afskygninger fra et hav af håbefulde iværksætter...
Årene i spidsen for en veletableret virksomhed lærte mig meget om de menneskelige og karrieremæssige muligheder, startup-verdenen rummer. For eksempel...
Når jeg investerer i og hjælper startups, er det vigtigt for mig, at vi meget tidligt lægger et solidt fundament for vores samarbejde. For jeg vil have, at vi – uanset udgangspunktet...
Inden for klassisk økonomi findes begrebet eksternalitet . Begrebet betyder, at tredjepart påvirkes – positivt som negativt – af, at en virksomhed producerer et produkt og derefter s...
»Svaret er nej, vi investerer ikke i iværksættere, der primært sælger til det offentlige.« Så kontant var meldingen fra en større investor for en måneds tid siden. Overraskede det m...
Erhvervsredaktør Søren Linding belyser i sit indlæg om ekstraordinære profitter 15. oktober en meget glædelig situation i Danmark, som jeg kan bekræfte fra min daglige gang i erhverv...
Det er en grundlæggende præmis ved den kommercielle handling at gøre sig umage for at fremstå attraktiv over for kunder, samarbejdspartnere og interessenter. Det kommer til udtryk ge...
Egentlig er kapitalen let at have med at gøre. Den jagter de afkast, som investorer kræver af dem. I dag er kravet sammensat af økonomisk afkast afmålt i forhold til risiko, typisk m...
I løbet af sommeren har jeg studset over tre problemer, som i den grad har klangbund hos særligt yngre generationer. Nogle klare tendenser, der ikke går væk af sig selv, men skal adre...
I 2019 gennemførte et anerkendt amerikansk analysefirma en undersøgelse af de hyppigste årsager til, at startups fejler. På en suveræn førsteplads lå noget så enkelt som ”intet marke...
Forestil dig følgende scenarie: Fem personer, uden militær erfaring, udpeges til at planlægge en militær operation. Har du tillid til, at det går godt? Tror du, at de ville gøre sig ...
Coronakrisen gør ondt på mange iværksættere, og den har sikkert taget modet fra mange andre med iværksætter-drømme. I forvejen er det ikke let at starte virksomhed og gøre den levedy...
For godt et år siden stillede jeg et afgørende spørgsmål til Faiza, som står bag startup’en MOSH by Faiza: »Vil du det her?« Faiza farede frem på kanten af stolen og lignede en, de...