Debat
Eurozonen
10.10.18
Lars Merklin, makroøkonom i den svenske bank SEB.

Økonom: Italien har styr på gælden

Italien har fået alle på nakken efter deres nye budget. Mange frygter, at gælden vil komme ud af kontrol, men det er at skyde over målet. Budgetforslaget gør nemlig stort set ingen fo...
09.10.18
Væksten i verdensøkonomien har nået et plateau, mener  IMF's cheføkonom Maurice Obstfeld. Foto: AP/Jose Luis Magana

IMF: Væksten har toppet i mange lande

Eskalerende handelskrig, højere oliepriser og skuffelser i eurozonen, Storbritannien og i en lang række vækstlande får nu Den Internationale Valutafond (IMF) til sænke sine vækstskøn. ...
04.10.18

Stigende renter får ikke ECB til at stramme hurtigere

De stærkt stigende statsrenter har ellers for alvor sat skub i de finansielle markeder torsdag, hvor aktierne over en bred kam falder tungt, fordi de stigende renter tilbyder et reelt alternativ til investeringen i aktier. Samtidig har det også fåe...
20.09.18
EU truer med at fratage Ungarn sin stemmeret, fordi landet ifølge EU-parlamentarikere ikke lever op til  de demokratiske spilleregler. Det samme var Polen udsat for i fjor. Trods tvisten er der gode eksportmuligheder for Danmark til begge lande. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

Ungarn og Polen: Gode eksportmuligheder trods tvist med EU

Konsekvensen af, at EU-parlamentet i sidste uge opfordrede til, at man indleder en såkaldt artikel 7 procedure mod Ungarn, kan blive, at Ungarn mister sin stemmeret i EU. Årsagen er, a...
31.08.18
Lars Merklin, makroøkonom i den svenske bank SEB.

Hvornår tager Europa aktieføringen?

Målt på pris i forhold til bogført kapital vurderes kapitalen i Europas virksomheder kun til det halve af, hvad investorerne vil betale i USA. Det er imidlertid ikke så mærkeligt, når ...
31.07.18
Gælden i Europa er på vej ned.

EU-landenes gæld er faldende

Den danske statsgæld er sammen med stort set alle andre EU-landes faldet fra 2017 til 2018. Det viser tal fra EU's statistiske kontor, Eurostat . Danmark er blandt de mindst gældstynge...
Annonce
Tilmeld nyhedsbreve

Finans Briefing er den skarpeste efterretningskanal for travle og ambitiøse danskere. Døgnet rundt arbejder vore journalister i flere tidszoner på at indsamle indsigt, som gør dit liv lettere.

Investor giver de vigtigste investeringsnyheder. De rammer din indbakke kl. 08:30, 13:00, 17:30 og når vi har en topnyhed, du ikke bør gå glip af.

Få besked på mail, når morgendagens Finans e-avis ligger klar i app’en og på Finans.dk.

Jeg giver samtykke til, at Finans må kontakte mig på mail, sms og telefon med aktuelle tilbud, informationer, anbefalinger og vejledninger, konkurrencer samt nyhedsbreve, tilbud på print- og digitale produkter, samt spørgeskemaundersøgelser.

Henvendelserne og behandlingen kan være vedrørende tilbud på aviser – både digitale og på papir – arrangementer, magasiner, e-bøger, bøger, nye apps, film og musik.

Jeg kan til enhver tid begrænse eller tilbagekalde mit samtykke.