Dansk innovation sakker agterud i forhold til vores naboer
Europæiske lande er de mest innovative i verden, men ifølge en ny rapport fra World Economic Forum halter Danmark efter nabolande som Finland, Sverige og Tyskland.

Der er desværre stadig langt mellem de konkrete handlinger, der fører til digital innovation i dansk erhvervsliv. Kun få lykkedes med nye forretningsmodeller. Det bedste eksempel er fortsat Danske Bank, der tidligt investerede i en innovations hub, forstod at der skulle nye rammer og kompetencer til – og fik succes med MobilePay.
Den bekymrende tendens ses også i World Economic Forums seneste Global Competitiveness Index. Her rangeres de mest innovative lande i verden, og Danmark indtager en tiendeplads. Umiddelbart en fin placering på et globalt index, men flere af vores nordeuropæiske naboer rangerer væsentligt højere. Analysen viser, at det ikke længere er de største virksomheder og universiteter, der fører an på innovation i fremtiden – de nye frontløbere bliver entreprenører og skabere af nye digitale forretningsmodeller.
De etablerede virksomheder skal derfor være langt mere entreprenante og lade sig inspirere af både tilgangen og ambitionen i iværksættermiljøet, hvis Danmark ikke skal sakke bagud i det globale innovationskapløb. Og hvorfor er det, at vores nabolande tilsyneladende har knækket koden – og vi ikke har?
Vores finske naboer indtager en imponerende fjerdeplads efter Schweiz, USA og Israel. At finnerne skiller sig ud på digital innovation, fik vi også bekræftet i en nordisk undersøgelse, Digital Transformation in the Nordics, som vi foretog sammen med konsulenthuset Qvartz.
I undersøgelsen spurgte vi bl.a. ind til, hvordan toplederne i 90 af de største virksomheder i Danmark, Norge, Sverige og Finland ser digital transformation have størst indflydelse på virksomheden. Og resultatet var lidt overraskende; finnerne ser i langt højere grad digital transformation som en mulighed for at skabe ny forretning, mens virksomhedsledere i de øvrige skandinaviske lande primært ser deres kerneforretning som det, der kan udvikles og optimeres ved hjælp af digitalisering.
Jeg oplever danske virksomheder som Mærsk, Grundfos og Carlsberg sætte turbo på digitalisering og skabe forandringer i deres produktudvikling og virksomhedsdrift. Men måske bør vi lade os inspirere af finnernes syn på digital transformation og tænke mere i helt nye forretningsmuligheder og decideret transformation af produkter og services.
På innovationsbarometeret indtager Sverige en syvendeplads. Det skyldes især det svenske startupmiljø, der i mange år har haft en førerposition i Norden. Virksomheder som Spotify, Storytel, SoundCloud og Minecraft har været medvirkende til, at Sverige er det land i Europa med de mest værdifulde startups – kun overgået af Storbritannien.
Antallet af unicorns i Sverige per indbygger – dvs. techvirksomheder i milliardklassen – er kun større i Silicon Valley. Det svenske startupmiljø har derfor i mange år været en rollemodel for spirende danske iværksættere, og roden til udviklingen i Sverige skal ifølge WEF bl.a. findes i den politiske regulering siden 90erne. Her blev fundamentet til entreprenørskabet i Sverige formet ved at lade offentlige monopoler inden for infrastruktur, transport, teknologi og velfærd blive delvist privatiseret, mens de tilbageværende innovationsindsatser blev koordinereret på tværs af flere svenske ministerier.
Det er virkelig interessant. Grundlaget for Sveriges mange startups skal altså ses i lyset af deres politiske rammevilkår. Det bør vi måske også lade os inspirere af?
I Danmark venter vi lige nu på at se et udspil til en ny strategi fra erhvervsminister Brian Mikkelsen, der skal fremme digitaliseringen og innovation. Jeg ser personligt meget frem til at se regeringens bud på, hvordan erhvervsreguleringen fremover (forhåbentligt!) vil følge med den digitale udvikling og skabe bedre rammevilkår for innovation blandt danske virksomheder.
Af Nana Bule, direktør i Microsoft Danmark