Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Lever din chef i fortiden eller i fremtiden?

Naturligvis må man som leder overveje, hvilke nye teknologier der skal inddrages og benyttes i organisationen. Men alt med måde.

Jeg skriver dette fra en skrivepult – en smuk skrivepult, som faktisk har tilhørt min forgænger, salig Louis Printz, som jeg nåede at arbejde sammen med, efter at jeg efterfulgte ham som professor på den hedengangne Handelshøjskolen i Aarhus i 2003. Jeg bruger dog ikke fjerpen og blæk, men det er min klare fornemmelse, at ganske mange mennesker i dag ikke aner, hvad en skrivepult er, hvem Louis Printz var, eller, for den sags skyld, hvad Handelshøjskolen i Aarhus var.

Min ældste datter, som er født i 2003 og som derfor nu er 14 irriterende år ung, aner det i hvert fald ikke. Nu er hun nok heller ikke en del af Finans' foretrukne markedssegment, men hun er i det mindste opdraget til at læse avis … Det til trods, så er min datter lykkeligt uvidende om, at der engang fandtes fastnettelefoner.

Ja, det er ikke længere siden end 1972, at man afskaffede de gammeldags fælles linjer af telefoner, hvor fire husstande delte telefonlinje (og derfor kunne høre hverandre tale, hvis man løftede røret lydløst) og skulle ringe til en telefondame, som skulle flytte forbindelsen til det ønskede nummer. Og det er i min levetid, at vi er gået fra det system til bare at have en smartphone ved hånden konstant. Som måske er det eneste, man behøver for at fungere i samfundet anno 2017.

En mig nærtstående person, som arbejder i plejesektoren og derfor skal bruge ganske mange digitale hjælpemidler, synes at fungere fint uden en PC og nærmest uden kreditkort. Selv balancerer jeg min Macbook med et vist besvær på Louis’ skrivepult, som jo bare fungerer som hæve-sænke bord, før nogen havde tænkt på den slags moderne pjat …

Hellere komme først og transformere sin egen forretning først end at komme som ”slow third” og afvikle sin egen forretning.

Anders Drejer, , professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet

Jeg skrev min Ph.D. sammen med Ole, som – på grund af seneskedehindebetændelse – introducerede den første talegenkendelsessoftware til det danske marked. Det var frygteligt besværligt den gang i 1995. For at kalibrere software til ens stemme skulle man læse endeløse udsnit af ”Alice i Eventyrland” op for den stationære PC. Og det virkede kun på engelsk. Allerede nu findes der talegenkendelsessoftware, som nærmest kan læse dine tanker. Kun det jyske sprog synes at være den sidste udfordring … i hvert fald mener onde tunger, at placeringen af Apples datacenter i min fødeby, Viborg, primært skyldes, at alle computernes regnekraft skal bruges til at dekode jysk dialekt!

Det passer naturligvis ikke, men mon ikke rawjysk er sprogenes ultimative udfordring alligevel?

Verden forandrer sig, faktisk så meget, så man får lyst til at regenerere til ikke-eksisterende indianerstammers ikke-eksisterende skik med at brænde alt ned hvert syvende år. Bare fordi det at gøre noget føles rart. Alle undersøgelser peger på det samme som mine erfaringer – at dagens moderne erhvervsleder tager forandring, disruption, millenium generation og Fanden og hans pumpestok enormt alvorligt. Og har dårlig samvittighed over ikke at ”gøre nok”.

Tro mod den tidligere amerikanske præsident Harry Trumans idé om ”Brinkmanship”, vil jeg gerne advare mod at gå i panik og selvsving for selvsvingets skyld (og indrøm det, kære læser, du tænkte på en anden Brinkmann der, men han har altså ikke opfundet hverken den dybe tallerken eller ret meget andet …).

Prøv i stedet at se på din forretning og tænk over, hvad der i dag og i morgen fortsat er værdiskabende for dine kunder.

Anders Drejer, , professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet

Prøv i stedet at se på din forretning og tænk over, hvad der i dag og i morgen fortsat er værdiskabende for dine kunder. Du vil nok erkende, at der faktisk er en del som ikke engang er værdiskabende i dag, og som I trygt kan holde op med at gøre. Og ellers er der nok en masse ting, som din organisation burde gøre mindre af eller burde gøre mere af. Sæt straks i gang med det.

Se dernæst på din forretning og overvej, hvad du kan introducere af helt nye ting, som vil gøre dine kunder glade. Også selvom det umiddelbart synes at æde din gamle forretning.

Danske Bank valgte at introducere MobilePay, selvom dette ville være ødelæggende for den traditionelle bankforretning på kort sigt. Og hvorfor? Fordi ellers var andre kommet først. Apple Pay er i gang med at smadre al betaling med gammeldags kreditkort, men måske ikke i Danmark. Fordi Danske Bank kom først … Hellere komme først og transformere sin egen forretning først end at komme som ”slow third” og afvikle sin egen forretning.

Og så ender vi ved skrivepulten igen. Jeg skriver normalt ved mit helt unikke hæve-sænke skrivebord her i privaten. Der findes to eksemplarer i verden. Det andet står i mine børns del af huset. Her kan jeg skrive stående, siddende og alt der i mellem. Det kan man ikke ved Louis’ skrivepult.

Så spørg dig selv, kære leder: »Arbejder jeg ved en skrivepult (læs fortiden) eller i fremtiden?«

Hvis man ikke jævnligt stiller sig selv denne type af spørgsmål, så er man offer for disruption, inden 2018 er omme.

BRANCHENYT
Læs også