Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

I dag bliver statsministeren førerløs

Under et officielt besøg i Singapore agerer Lars Løkke Rasmussen (V) forsøgskanin i udviklingen af selvkørende biler. Måske vil han hente inspiration med hjem.

Lars Løkke Rasmussen sætter sig i dag ind i en førerløs bil – og håber formentlig på det bedste. Det er et af de sidste punkter på dagsordenen under et stramt officielt besøg i Singapore, efter at statsministeren har været et par dage i Jakarta.

Det er ikke tilfældigt, at projektet om førerløse biler kommer til at karakterisere et officielt besøg, hvor nationen Singapore ligesom alle andre nationer forsøger at profilere sig på mærkesagerne.

Singapore tog tidligt en strategisk beslutning om at blive en af verdens første og førende – meget gerne den første – til at udvikle og anvende en teknologi, som stadig er på det eksperimentelle stadie, og som ofte indeholder mere varm luft end substans i de projekter, der bejler til investorernes gunst.

Så tidligt har Singapore været ude, at man allerede har haft det første uheld – og har kunnet lære af det. Det indtraf for et års tid siden, da en førerløs bil påkørte en lastbil under et baneskift på en udlagt forsøgsstrækning. Det viste sig at Murphy’s lov var trådt i kraft, så uheldet, der ikke medførte personskader, var en konsekvens af en række sammenfaldende uheldige omstændigheder – og det endda selv om bilen var bemandet med to teknikere.

Det er den slags episoder, der giver førerløse køretøjer et halvdårligt ry.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Det er den slags episoder, der giver førerløse køretøjer et halvdårligt ry. I USA er der masser af beretninger om uheld. Så sent som i begyndelsen af november var en førerløs minibus i Las Vegas involveret i et uheld bare to timer efter at være sendt i cirkulation. Det var ikke ”dens” skyld. Det var et menneske bag rattet i en anden bil.

Men årsagen er sådan set underordnet i denne sammenhæng. Der er en vis utryghed ved udsigten til at blive involveret i et uheld med en firehjulet robot, der måske har fået en skrue løs. Det er nemmere at forholde sig til et menneske i en tilsvarende tilstand af uberegnelighed.

Der opstår den samme irrationelle menneskelige adfærd, som når folk er mere bange for at sætte sig i en flyvemaskine end i en bil, selv om det statistisk set er mere risikabelt at færdes på landevejen end i de højere luftlag.

Statistisk og set i et samfundsperspektiv vil førerløse biler være betydeligt mere sikre end motorkøretøjer med en homo sapiens bag rattet. Kørsel er meget mere sikkert med en maskine, der hverken er beruset, falder i søvn bag rattet, laver hasarderede overhalinger, tjekker beskeder på mobiltelefonen, drikker eller ryger eller skal forholde sig til ungerne på bagsædet.

Så de kommer. Men Singapore lærte bl.a. af uheldet, at det ikke er helt så smart at lave de indledende testkørsler ude i trafikken. Heller ikke selv om det foregår i en industrizone.

Så forleden åbnede Singapores regering et nyanlagt 18 mio. kroners testanlæg for den type køretøjer. Her kan man slippe af sted med at lave alle de eksperimenter, der trods alt har en vis indbygget risiko for at gå galt ude i den almindelige trafik. Den nyeste research kan afprøves og skrottes igen, hvis ikke det virker. Måske ovenikøbet med en ekstra positiv effekt.

Som en professor formulerede det i forbindelse med åbningen:

»Udviklingen vil blive accelereret, fordi man ikke behøver at bekymre sig om at havne i avisen i morgen, hvis et eksperiment går galt.«

Kørsel er meget mere sikkert med en maskine, der hverken er beruset, falder i søvn bag rattet, laver hasarderede overhalinger, tjekker beskeder på mobiltelefonen, drikker eller ryger eller skal forholde sig til ungerne på bagsædet.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Centret har indbygget alle de udfordringer, som et køretøj formodes at møde ude i virkeligheden. Både af trafikale problemstillinger som cykler og andre trafikanter og vejrmæssige påvirkninger som tropiske regnskyl og oversvømmelser. Sidenhen bliver køretøjerne sluppet fri på designerede testruter med rigtig trafik.

Der er allerede ti forskellige udviklere tilknyttet centret. Blandt dem et selskab, der vil lancerede førerløse taxaer næste år. I forbindelse med åbningen fremlagde regeringen en struktureret plan for fremtiden. Ud over taxaer i 2018 inkluderer den pilotprojekter med førerløse busser i 2020.

I 2022 vil tre nye boligområder blive integreret i den offentlige transport med førerløse køretøjer i køreplanerne uden for myldretiderne. Formentlig også med individuelle tilkaldefunktioner. Året 2022 er valgt, fordi de nye bebyggelser står færdige til den tid og vil tiltrække yngre mennesker, der formodes bedre at kunne tilpasse sig de nye forhold.

Langsigtet planlægning – og masser af inspiration i statsministerens bagage hjem til Christiansborg.

BRANCHENYT
Læs også