Debat

Derfor bør det blodrøde stockholmske boligmarked gøre københavnere nervøse

Boligpriserne rasler ned i Stockholm i disse måneder. Lektien er, at du skal være endog meget forsigtig, når man køber bolig på et optændt boligmarked som det københavnske

Tore Stramer, cheføkonom i Nykredit

Jeg tænker tit på Sverige som en storebror til Danmark inden for økonomiens verden. Befolkningen i Sverige rundede sidste år 10 mio. personer, og ser vi på den økonomiske formåen i årerne efter finanskrisen, så er vi også bagefter – som lillebroren.

Men er det nu nødvendigvis også kun skidt? En storebror kan være meget god at ha’. Det ved jeg af personlig erfaring. Man skal oppe sig lidt ekstra for holde hjul på cykelturen hjem fra skole, når der skal spilles Stratego i weekenden, eller hvis man skal gøre sig håb om at trække sig sejrrigt ud af et skænderi. Og lige så vigtigt kan man se sin storebror lidt over skulderen og på den måde undgå et par fejltrin eller to her i livet.

Og i øjeblikket er der rigtig god grund til at se storebror Sverige over skulderen. Boligpriserne i Sverige falder nu i en stor del af landet efter en årrække med kraftige prisstigninger. Særligt ejerlejlighedspriserne i Stockholm rasler ned og er faldet med godt 10 pct. over de seneste syv måneder. Det er det største prisfald registreret over en periode på kun syv måneder i statikkens 13-årige levetid. Ser vi ind i 2018, forventer vi et fortsat tydeligt fald i ejerlejlighedspriserne i Stockholm. Usikkerheden er stor og yderligere prisfald på op imod 15 pct. kan desværre ikke udelukkes.

Forklaringen på prisfaldet er egentlig meget enkel. Priserne er kort og godt nået op i et historisk højt niveau, hvor få har råd eller lyst til at købe. Det spiller dertil også en rolle, at boligudbuddet er steget kraftigt drevet af en historisk høj byggeaktivitet.

Prisfaldet har også sat en tydelig dæmper på svenskernes forventninger til boligpriserne.Tilbage i maj forventede et stort flertal af svenskerne fortsat stigende priser. Forventningerne er siden styrtdykket, og der er nu en udbredt forventning om fortsat faldende priser. Det kan sætte gang i en negativ spiral, hvor boligprisfald og forventninger om prisfald går hånd i hånd.

Jeg er i den sammenhæng særligt bekymret for, at de tidligere meget høje prisstigninger i en periode har været drevet af spekulation og en forventning om yderligere prisstigninger. Særligt med tanke på, at prisforventningerne siden midten af 2014 har svævet omkring et historisk højt niveau. Det øger risikoen for, at svenskerne står over for en betydelig negativ priskorrektion her i 2018. Min bekymring bliver ikke dulmet af, at de svenske husholdningernes boliggæld i perioden er steget væsentligt mere end indkomsterne – tilmed til et rekordhøjt niveau.

Så hvad kan vi som en vaks lillebror lære af storebror Sveriges fejltrin. Ja, noget må være gået galt, siden boligpriserne nu falder kraftigt i en situation, hvor renterne er historisk lave, og svensk økonomi befinder sig i et opsving. Lad mig starte med at sige – vi forventer ikke lignende prisfald i København. Faktisk forventer vi fortsat moderate prisstigninger. Men udviklingen i særligt Stockholm er en påmindelse om, at en periode med kraftigt stigende priser øger risikoen for senere prisfald. Så læren fra storbror Sverige er: vær forsigtig når du skal købe bolig på det københavnske boligmarked.

Læs også