Debat

Fra ansat til free agent: Kunne du gøre det?

Det er ikke et liv for alle. Men hvis du har selvdisciplin, evner og god sans for markedsføring kan livet som direktør i din egen enkeltmandsvirksomhed give en helt unik grad af frihed - og tjene gode penge

Drømmer du om at skifte dit lønnede job ud med et liv som fri fugl? Så er du ikke alene, for antallet af free agents  - altså selvstændige konsulente, rådgivere, freelancere, enmandsvirksomheder osv. - stiger og stiger. Tendensen startede ved årtusindskiftet, men har fået en markant vækst i de senere år. Den vigtigste grund er internettets muligheder for at komme hurtigt og effektivt fra land. Det nye er, at tilværelsen som enkeltmandsvirksomhed ikke længere er et fravalg af en traditionel lønmodtagerkarriere, men et tilvalg som virkeligt dygtige og professionelle mennesker laver. Mennesker som ellers kunne have en succesfuld karriere i store og krævende organisationer.

Virksomhederne efterspørger oftere og oftere free agents. De har opdaget, at de kan få kvalificeret, dedikeret og erfaren arbejdskraft – og de kan som regel få det til en markant bedre pris end den, de skulle betale hos store rådgivningsvirksomheder eller ved at hyre fastansatte. Mennesker søger en arbejdstilværelse med en langt højere grad af frihed, fleksibilitet og entreprenørlivets fordele. Mange opdager, at de kan tjene lige så meget – eller mere – men på en langt mere effektiv måde. Du slipper for interne møder (10-15 timer om ugen), morgenkøerne i trafikken og kollegaer, der stjæler din tid, når du har mindst brug for det.

Du vinder til gengæld fuld bestemmelse over, hvem du vil arbejde for, hvordan og hvornår.

Livet som selvstændig er ikke for alle, og vi kender alle eksempler på venner og bekendte, der har kastet sig ud i det uden at få succes med det. Som regel opgiver de, fordi de ikke kan sælge, eller fordi de mangler det sociale liv. For at få succes som selvstændig skal man være en 'selvstarter', man skal en have en efterspurgt faglig ekspertise og gerne en del års succesfuld erfaring. Man skal kunne lide at promovere sig selv og have et stort professionelt netværk. Man skal kunne leve med usikkerheden ved ikke at have et fast job og en månedlig lønseddel. Man skal først og fremmest være en kreativ problemløser og have fremragende kommunikationsevner, både skriftligt og mundtligt. Endelig skal man finde en måde at løse alle typer af opgaver på, inklusiv bogføring, it og administration, som man ikke går død i.

Jeg har selv arbejdet som selvstændig rådgiver siden 2010. Jeg elsker det og kan med 100 pct. sikkerhed sige, at jeg aldrig bliver ansat i en virksomhed igen. Jeg har tre råd til dem, der tænker på at blive selvstændig.

1. Du skal positionere dig selv

Du skal have et brand, en særlig kant og en mission. Hvis du kun sælger en evne – f.eks. at kunne lave strategi, advokatbistand eller kommunikation – bliver du aldrig mere end en freelancer, dvs. afregnet på tid for at løse en given opgave. Det kan være fint nok, men det kan blive svært at hæve dit honorar til mere end gældende timetakst, og det kan gøre det svært at skabe en hæderlig indtjening.

Hvis du vil have de sjove opgaver og det gode honorar, skal du stå for noget, som gør, at du efterspørges som mere end blot arbejdskraft. Tænk først over, hvad det er for en forskel, du vil gøre og brug dernæst kræfter på at formidle det. I klassiske medier og på sociale medier, som foredragsholder, forfatter osv.

2. Sælg ikke. Løs problemer

Det andet jeg vil hæve frem er en gammel traver, men ikke desto mindre noget af det, som de fleste får galt i halsen. En ofte set og helt forkert rækkefølge er: 1/forretningsidé og -plan, 2/hjemmeside og markedsføringsmateriale og 3/salg. Det sidste foregår så ved, at man tænker over, hvem man kan sælge noget til – og så tager man kontakt for at sælge de produkter, man har i tasken.

I værste fald foregår det som kanvassalg over telefon, LinkedIn og email. De personer, der er gode til at sælge, tænker ikke på sig selv som sælgere. Og mange af dem har aldrig løftet røret for at sælge. De gode sælgere er gode til løse problemer. Problemer løser man ved at lytte og forstå. Særligt det sidste er vigtigt, og det kræver, at man lytter aktivt, engageret og oprigtigt interesseret. I alle mulige sammenhænge: til frokoster, fester, receptioner, osv. Et salg er altid en gensidig gevinst og noget, der kommer begge parter til gode.

3. Undgå overspringshandlinger

Mit tredje råd handler om at skabe sig selv en effektiv dag. Fra at have fået en struktur foræret af virksomhedens rytme er en arbejdsdag for en selvstændig faktisk som et blankt stykke papir. Der er ingen mødetider, planlagte frokoster eller interne møder. Det hele er op til dig og mange oplever, at der kommer meget spildtid.

Det er derfor afgørende, at du selv får lavet en effektiv arbejdsdag. Det er sikkert meget personligt, hvad der fungerer bedst. Min dag starter fuldstændigt ens. Jeg står op klokken syv præcist og får min datter i skole. Dernæst sætter jeg mig med en kop kaffe på Emmerys og applikationen, SelfJournal, som er et ret genialt værktøj til at skabe en effektiv og god dag. Så træner jeg en time, spiser morgenmad og så går jeg i gang med dagen, som er planlagt ned til mindste detalje.

Louise Orbesen er ledelsesrådgiver og tidl. konsulent hos McKinsey & Co. og Boston Consulting Group. Orbesen skriver fast for Finans. Hun kan kontaktes på lo@orbesen.dk.

Læs også