Debat
0

Regeringen spiller ud, men griber toplederne bolden?

Regeringen kom i sidste uge med deres digitale strategi, der skal trække Danmark tilbage på sporet i det digitale kapløb. Det er et stærkt udspil fra regeringen, men om vi kommer i mål afhænger af erhvervslivets ledere

Et gammelt ordsprog siger, at man »kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke«. Når jeg læser regeringens digitale strategi kan jeg ikke lade være med at tænke på det ordsprog.

Regeringen kommer nu med sit andet udspil i forsøget på at speede Danmark op i digitaliseringskapløbet. Denne gang er strategien rent faktisk visionær og praktisk funderet. Regeringen vil blandt andet gøre Danmark til en digital hub, fremme data som vækstdriver i erhvervslivet og hjælpe små og mellemstore virksomheder til at blive digitaliseret. Alt sammen initiativer, som skal give erhvervslivet et kvanteskridt i den digitale omstilling.

Det er alt sammen meget godt. Men hvis visionen og viljen ikke er at finde i virksomhederne, og det forretningsmæssige formål er uklart, så kommer vi ingen vegne. Så i stedet for at tale teknologi, mener jeg, at vi skal tale forretning.

Mange virksomheder har berøringsangst, når ordet digitalisering bliver nævnt. Det lugter af it og teknologi – altså af nørderi. Men i virkeligheden handler digitalisering om forretning. Og det er jo lederens kernekompetence.

Digitalisering handler om at gøre virksomheden i stand til at møde nye udfordringer, vinde konkurrencen i markedet og give kunderne en bedre oplevelse. Og det er her visionerne skal sås i stedet for at tage udgangspunkt i big data, det såkaldte tingenes internet og kunstig intelligens.

Når først visionen er lagt hos danske virksomhedsledere, så skal de nok komme til det digitale trug helt af sig selv. Regeringens initiativer med privat rådgivning, sparringsprogrammer og mentorordninger er et godt skridt på vejen til at se de teknologiske muligheder. Men visionen og viljen skal fødes i forretningen, og de skal være helhjertede.

Jeg taler ofte med danske virksomhedsledere, der er i tvivl om hvorledes de takler de digitale muligheder og trusler, og jeg har følgende råd:

  • Man skal tænke ude fra og ind. Alle store markedsændringer kommer udefra. Det kan eksempelvis være fra en konkurrent, der tilbyder en anderledes kundeoplevelse. Kig på hvordan jeres kunder ser på jer og definér, hvordan den ultimative kundeoplevelse skal være i fremtiden.
  • Tænk ledelse først. Hvis du ikke har ledelseskapacitet til at definere visioner for virksomheden, bør du overveje, om du har det rette ledelsesteam. Selv i mindre virksomheder har du brug for et ledelsesteam, der kan tænke nye tanker, være visionær og handlekraftigt.
  • Byg på hvad du har. Det hjælper ikke at ændre sin forretningsmodel fundamentalt for at omstille sig digitalt. Er omstillingen for risikofyldt og kommer til at tage for lang tid er den ikke farbar. Tag udgangspunkt i hvad I kan og er gode til. Og det samme gælder på teknologifronten. Tænk på hvordan I kan genbruge, integrere og dele fremfor at erstatte.
  • Start i det små og ta’ chancer. Lad være med at lave kæmpe planer. Markederne ændrer sig hurtigt, og langsigtede planer holder som regel aldrig. Det er bedre at komme i gang med mindre digitale projekter og lære, hvordan kunderne modtager de nye tiltag. Man du bliver også nødt til at tage chancer og satse på, at tiltagene er store nok til at betyde noget for kunderne. Ellers spilder du tid og penge.

Danmark skal være digitale frontløbere for at klare os i den global konkurrence. Det er der ingen tvivl om.

Så mit råd til virksomhedsledere er at tage imod den hjælp, de kan få fra regeringens digitale initiativer, men tag et dybt kig i din forretningsmodel først. Og tag altid udgangspunkt i kunderne.

BRANCHENYT
Læs også