Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Orgasmecoach. Og andre jobtitler der godt kunne bruge en guldvask

Hvis der er gevinst til alle, er der fup med i spillet. Enig? Det gælder også stillingsbetegnelser.

Sproget er som en god soldat – det gør, som det får besked på. Så hvis nogen i det pulserende erhvervsliv giver ordre til at opfinde en jobtitel som Client Succes Manager, så bliver det sådan. Ikke noget vrøvl fra dén kant. Sproget står ret og afventer næste ordre.

Hvad laver en Client Succes Manager? Det har man konstateret, at mange ikke ved. En del Client Succes Managers ved faktisk heller ikke rigtig, hvad de laver, som en konference om Client Succes Management konkluderede. Èn kunne fortælle, at han begyndte dagen på jobbet med at læse mails, og så tog han tingene den vej fra. 

Overtegnede har ingen grund til at tro, at der ikke udføres vigtigt arbejde af en art mellem kl. 9 og 16, når man er ansat som Client Succes Manager. Jeg har mødt én af slagsen, virtuelt, en dansker. Der er bare det med jobtitlen. Den klinger som et af de skydespil på Bakken, der garanterer gevinst til alle. Alle vinder. Skydespillet eksisterer simpelthen af den eneste grund, at folk skal vinde og slæbe plysbamser hjem i bundter. Ejerne af skydespillet har været på fallittens rand, siden de kom til at sætte skiltet op med 'Gevinst til alle', men nu hænger de på den. Et løfte er et løfte.

Man hænger også på den, hvis man går rundt med en titel som ansvarlig for, at kunderne får succes. Det er et stort ansvar. Kæmpestort. Eller også er det vås forgyldt med bladguld. Det er her, at en undren melder sig. Alle, der er for store til at sidde i klapvogn, ved godt, hvad gevinst til alle betyder på Bakken. Det betyder, at man kan forvente en bamse på størrelse med en tommelfinger for sin indsats på 30 kroner. Sproget står ret og ser lige ud, mens plysgnallingen overrækkes.

Hvis man opfinder stillingsbetegnelser af samme bonitet som skydespil på Bakken, så må man påregne, at de bliver modtaget derefter. Det er også sandsynligt, at medarbejderen med titlen opfattes som grossist i varm luft, indtil det modsatte er bevist. Tænk for eksempel på den situation, at din chef har kaldt dig ind på sit kontor og fortalt, at hun har besluttet at forfremme dig til firmaets Chief Happiness Officer. Jo. Titlen findes. Og nu er det frokosttid, og du skal ned i kantinen, og dine kolleger forventer en form for forklaring.

Hvad en Chief Happiness Officer laver? Jamen, det er ikke sådan at sige. Der er faktisk ret udbredt forvirring om, hvad en Chief Happiness Officer får løn for. Men de findes, også i Danmark, og der bliver tilsyneladende flere af dem. Deres funktion er overordnet og i hele træskolængder at gøre medarbejdere glade. Dét står fast. Gerne sådan virkelig, virkelig begejstrede for firmaet og for at gå på arbejde, for så yder de en ekstra indsats.

Hvad en Chief Happiness Officer laver? Jamen, det er ikke sådan at sige. Men de findes, også i Danmark.

Anders Heide Mortensen, kommunikationsrådgiver og kommentator

Måske giver det pote at oprette en stilling som Chief Happiness Officer, måske ikke. Man skal altid forholde sig åbent til ting, man ikke har forstand på. Men titlen kræver en ret udførlig varedeklaration for at kunne afkodes, og det er sjældent et godt tegn. Som da et stort firma i den finansielle sektor for en del år siden indførte smiley-klistermærker som anerkendelse til medarbejdere, der havde gjort det ekstra godt. Meningen var, at cheferne skulle kunne give flittige medarbejdere et hurtigt klistermærke-klap-på-skulderen, og så ville stickeren sidde der på kontorlampen og gøre den ansatte stolt som en pave.

Men nej. Ord måtte tilsættes i hundredevis. For hvad var ekstra godt? Kunne flere stickers tildeles på én gang? Og hvad stillede man op medarbejdere, der næsvist foretrak et pensionsgivende løntillæg frem for en overklistret kontorlampe? Det lille smilende klistermærke viste sig på bunden at være tomt for indhold og umuligt at forstå – i sig selv. HR-afdelingen måtte udarbejde en instruks. Sproget stod skiftevis ret og gik højre om og præsenterede gevær.

Det er her, at problemet ligger. Noget er galt, hvis sproget skal marchere frem og tilbage, under højlydt trampen, for at det giver mening, hvad en Client Succes Manager, en orgasmecoach, en Chief Happiness Officer eller en Life Balance Terapeut egentlig udretter. Ind i vaskehallen med titlerne og tryk så på programmet med undervognsskyl, fælgrens og ekstra tørring. Hvis der ikke er noget tilbage, når porten går op, er skaden til at overse.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også