Debat

Jeg kommer, mor, så snart jeg er færdig med den her app

Danmark ligger helt i front, når det gælder digitalisering. Hvis vi skal fastholde den position, skal vi arbejde langsigtet og dyrke den digitale DNA allerede i folkeskolen.

Regeringen præsenterede for nylig Danmarks digitale vækstplan. Og det er med glæde, at jeg kan konstatere, at der er specifikt fokus på at sikre den langsigtede udvikling af Danmark som en digital frontløber. For de yngste sker det gennem indførelsen af et forsøgsprogram, der skal hjælpe »indførelsen af teknologiforståelse« i folkeskolen.

Allerede i foråret 2017 blev valgfaget teknologiforståelse introduceret af undervisningsminister Merete Riisager (LA), og forsøget skal gradvist optrappes fra august 2018 og hen over tre år, hvor 40-50 skoler skal deltage. Derudover skal der udvikles en digital strategi for de videregående uddannelser, og der skal øget fokus på digitale kompetencer i forbindelse med erhvervsuddannelsernes afsluttende prøver.

Alt sammen meget godt, men udelukkende langsigtet. Hvorfor ikke høste gevinster af den digitale træning og udvikling på kort sigt? Det forsøger man fx via et projekt som Coding Class Cph. Sammen med brancheorganisationen IT-Branchen og 57 samarbejdspartnere skal projektet lære børnene i udvalgte klasser fra 26 skoler i Storkøbenhavn at skabe innovation og digitale løsninger, der forankrer elevernes arbejde i den virkelige verden, rammesat af de deltagende virksomheder. Men hvordan kan vi accelerere potentialet yderligere?

Kigger vi blot lidt vestpå, kan vi hente inspiration i Storbritannien, hvor man har været i gang med denne udvikling siden 2011, centreret omkring produktet Raspberry Pi. En lille computer på størrelse med et kreditkort, som siden sin fødsel i 2011 er blevet Englands bedst sælgende computer. Et par år før blev velgørenhedsorganisationen Raspberry Pi skabt som modsvar til det fald i kompetencer og antal studerende, der søgte ind på computervidenskabelige uddannelser på Cambridges Computer Laboratory.

Et par års udvikling skabte den lille computer, som har spillet en stor rolle i udviklingen af en fornyet interesse for STEM-aktiviteter (Science, Technology, Engineering og Mathematics) i Storbritannien, da den stærkt udvider mulighedsrummet for, hvordan børn og unge kan arbejde med simpel programmering og digitale løsninger i hardware til en overkommelig pris.

Siden 2013 har vi sammen fonden afholdt en årlig konkurrence for skoleelever om at opfinde noget til den virkelige verden med udgangspunkt i Raspberry Pi. Det kom der sidste år flere spændende ting ud af:

  • I kategorien 8-11-årige vandt et dørsystem koblet til wearables (fx smartwatch), som hjælper døvblinde med at identificere besøgende
  • I kategorien 11-16-årige vandt et monitoreringsværktøj, som skal hjælpe hjemmehjælpere med at reducere risikoen for fald, uden at den ældre kan få hjælp
  • I kategorien 16-18-årige vandt en klasse med et læringsspil designet til at hjælpe og støtte mennesker med ADHD og ordblindhed.

Fantastiske eksempler på, at børn og unge med forbløffende simple midler kan skabe innovative løsninger, der kan bruges i dag. Og når erhvervsminister Brian Mikkelsen ønsker at skrue op for digitaliseringen i Danmark, så er det da oplagt at sætte strøm til initiativer, hvor danske elever kan udvikle løsninger i dag, der kan bruges til at forbedre vores liv i morgen.

Læs også
Top job