Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Det er Lars Seier, der tager monumentalt fejl

Trump handler hverken ansvarligt eller liberalt.

Som Finans har kunnet berette, har Lars Seier Christensen på Facebook i kraftige vendinger opfordret borgerlige kritikere af præsident Trump til at indrømme, at vi har taget »monumentalt fejl«. Seier begrunder med to forhold: For det første, at USA’s økonomi »eksploderer i optimisme«. Og for det andet, at vi – påstår Seier – »nærmer os en løsning med Nordkorea«.

For at tage det sidste først kan hverken jeg eller – så vidt jeg ved – Lars Seier bryste os af at være eksperter i sikkerhedspolitik. Jeg hæfter mig dog ved, at det ifølge eksperter desværre er alt for tidligt at erklære problemerne med Nordkorea for at være i nærheden af en løsning. Jeg hæfter mig ligeledes ved det store antal analytikere, som ligger i et spektrum fra kritiske til dybt alarmerede over Trumps udenrigs- og sikkerhedspolitik i almindelighed.

Med hensyn til Trumps økonomiske politik har jeg ved flere lejligheder rost elementer af den, især sænkelsen af selskabsskatten samt indsatsen for at deregulere USA’s økonomi.

Hverken jeg eller – så vidt jeg ved – Lars Seier kan bryste os af at være eksperter i sikkerhedspolitik.

Disse politiktiltag har bidraget til højere aktiekurser. Det er imidlertid usagligt at bruge aktiekurserne som generel indikator for kvaliteten af Trumps økonomiske politik, som Seier gør. Aktiemarkederne er steget støt siden 2009 som følge af den generelle konjunkturforbedring efter finanskrisen. Det er ikke præsidentens fortjeneste, at denne udvikling fortsætter.

Lad os sammenligne, hvor meget Nasdaq-indekset var steget på nuværende tidspunkt i præsidentperioden for forskellige præsidenter. Under Trump er det steget med 37 pct., under Obama var stigningen på samme tidspunkt i perioden imidlertid på hele 64 pct. Benytter man Seiers besynderlige succeskriterium, havde Carter med en stigning på 7 pct. en bedre økonomisk politik end Reagan med et fald på 15 pct.

Skal man vurdere en præsidents økonomiske politik, er der brug for at gå mere strukturelt og langsigtet til værks. Som nævnt trækker Trumps skattereform og dereguleringsdagsorden samlet set op. Men andre ting trækker voldsomt ned og efterlader efter min mening et samlet minus.

Trump stod med enestående gode forudsætninger for at gennemføre en liberal økonomisk politik med republikansk flertal i begge kamre. Desværre forspilder Trump i hovedtræk disse muligheder; blandt andet ved ikke at adressere det største strukturelle problem i amerikansk økonomi, nemlig det alt for store underskud på statens budget. I stedet har Trump gennemført en skattereform, som ikke er finansieret med færre udgifter. Tværtimod øger han udgifterne yderligere. Derved kommer Trump til at aflevere en endnu større gæld til kommende skatteydere. Det er hverken ansvarligt eller liberalt.

Endvidere ser det desværre ud til, at Trump nu for alvor er ved at omsætte sin protektionisme til konkret politik. Trump har skrinlagt både en asiatisk og en transatlantisk frihandelsaftale og truer fortsat med at trække USA ud af den nordamerikanske (Nafta). Endvidere har han imod WTO’s regler indført told på stål og aluminium. Det ser ildevarslende ud.

Et velfungerende liberalt samfund handler om langt mere end lavere skatter og deregulering. Det kan borgerlige i Danmark have tendens til at glemme, fordi vi tager en række forhold for givet, forhold såsom lav korruption, ytringsfrihed samt en retsstat og demokratiske normer og institutioner, som i international sammenligning er velfungerende. Trump underminerer med helt konkret adfærd disse fundamentale aspekter af det liberale demokrati i USA. Det kan ikke opvejes af en sænkelse af selskabsskatten.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

BRANCHENYT
Læs også