Debat
BREAKING
0

iGeneration: Generationen, der kræver indflydelse

Den nye generation af digitale forbrugere er mere uforudsigelige end nogensinde

»Vi kan lide vores telefoner mere, end vi kan lide ægte mennesker«. Sådan sagde Athena, 13, fra den amerikanske delstat Texas til magasinet The Atlantic for nylig.

Omkring årtusindskiftet var oplevelsesøkonomi det store buzzword inden for markedsføring. Forbrugerne ville have oplevelser, hvad end vi talte turisme, arkitektur eller byer. Økonomien boomede, internettet boblede af nye muligheder, og hvis vi kastede vores kærlighed og penge efter et brand, krævede det en uforglemmelig wow-effekt. Men med det seneste årtis gennemgribende teknologiske forandringer, står virksomhederne i dag over for at skulle tilpasse sig en ny generation af forbrugere, der stiller langt mere omskiftelige krav til købsoplevelsen.

De nye forbrugere er homo digitalis. De er født ind i verden uden en offlineknap, hvor teknologien grundlæggende har forandret vores relation til os selv og hinanden og den måde, vi interagerer med omverdenen på. Vi mennesker er en social art, og med den virtuelle verden følger nye og langt mere effektive værktøjer til at omgås med hinanden på. Men for første gang ser vi en generation, der forventer at blive set og blive ”liket” hele tiden, og hvor enhver følelse af ensomhed eller kedsomhed forsøges erstattet af vores smartphones.

Hvad Athena på 13 år fortæller os i ovenstående citat, er at iGeneration – løst defineret som de unge, der er født mellem 1995 og 2012 – ikke længere skelner mellem fysisk og digitalt samvær. At de sågar er mere tilbøjelige til at forme deres liv online end offline. Og trods en spirende bevidsthed om konsekvenserne af de uendelige og uregulerede strømme af personlige data, som Facebook netop har mindet os om, er selviscenesættelsen på sociale medieplatforme stadig afgørende for iGenerations identitetsskabelse.

Psykologprofessor og forfatter, Jean M. Twenge, beskriver dem som en generation, der både er mere sårbare, mindre uafhængige og mere krævende end de såkaldte millenials eller generation X. Paradoksalt nok står vi med en generation, der aldrig har været mere optaget af at dele ud af deres eget liv, samtidig med at de er ekstremt optagede af deres eget selv og image. Ser vi på dem som forbrugere, kan vi uddrage følgende tendenser:

  • De vil ikke kaldes forbrugere
  • De ser sig selv som individer med unikke sæt værdier og styrker
  • De er kreative
  • Sharing is everything
  • De forventer adgang – at blive hørt og være en del af brandets fortælling

Det har fire konkrete konsekvenser for fremtidens virksomheder.

  1. Magt til individet. Forbrugeren vil have mulighed for at forme et brand og give ufiltreret feedback. De vil shoppe som de velinformerede individer, de er. De vil have endnu mere kontrol til at få præsenteret, vælge og købe produkter, og omkring ni ud af ti ønsker, at virksomhederne har intelligente løsninger, der hjælper kunden til at løse problemer selv.
  2. Gennemsigtighed. iGeneration forlanger ikke bare en bedre købsoplevelse, de kan bevise, om de får den. Og mens krav til både kvalitet og produktion er steget, er det kun begyndelsen. Tænk over, hvad det vil betyde, når vi kan skabe totalt gennemsigtighed i hele produktets værdikæde. Hvordan de produceres, hvordan de er fragtet, og hvordan de er markedsført. Vil vi kunne bestemme vores eget CO2 aftryk? Vil vi shoppe efter et indeks for arbejdsvilkår?
  3. Øjeblikkelig kommunikation på alle kanaler. Glem massemarkedsføring i form af annoncer – ikke engang de algoritmestrikkede på sociale medieplatforme er længere tilstrækkelige. Virksomhederne er nødt til at hæve ambitionsniveauet. Forbrugeren skal rammes på de rette platforme i det øjeblik, deres behov opstår. De forventer autentisk og personlig markedsføring fra en virksomhed, der tydelig demonstrerer, at de forstår og lytter til netop dem.
  4. Omniproduktion. Det er ikke nok at kigge på konkurrenten i din egen industri, for fremtidens konkurrence befinder sig i den blinde vinkel. Deletjenesten, Airbnb, der bogstavelig talt tog hotelbranchen på sengen, er nu godt på vej til at gøre det samme med rejsebranchen via deres lokalguider og oplevelsespakker. Uber gør det samme for transport, for slet ikke at nævne techgiganterne, der skaber deres egne økosystemer. Fælles for dem alle er, at udgangspunktet ikke er forbedring af et enkelt produkt, men forbedring og konstante eksperimenter forbrugerens samlede behov på tværs af værdikæden.

Nok ændrer fremtidens handel sig med en hastighed, der kan virke overvældende, men handler virksomhederne i rette tid – nu – kan de ikke blot være med til at opfylde behovene for fremtidens forbrugere. I en dynamik, hvor forbrugeren er med til at forme brandet, kan virksomheden også være med til at forme forbrugeren og skabe nye behov. Så inviter iGeneration indenfor, og skab jeres egne økosystemer, der er agile nok til at tilpasse sig den nye generations konstante og omskiftelige behov

BRANCHENYT
Læs også