Debat
0

Lad os vække den milliardstore genbrugsøkonomi

Den cirkulære genbrugsøkonomi kan være op 45 mia. kr. værd herhjemme i 2035, vurderer regeringen. Men det kræver, at virksomhederne udnytter potentialet for gensalg og genbrug

Den gennemsnitlige husstand i USA har produkter for over 40.000 kr., som ikke er i brug længere. Det svarer til produkter for over 5.000 mia. kr. for den samlede amerikanske økonomi. Her taler vi ofte om tøj og elektronik for tusindvis af dollar, som forbrugerne smider ud under den store forårsrengøring eller putter op på loftet, når nye produkter rammer markedet.

Hvis bare en brøkdel af de mange ting kunne få et nyt liv, ville det få enorme konsekvenser for klodens materiale- og ressourceforbrug. Den potentielle besparelse ved at genbruge de gamle produkter kan faktisk være op mod 4.500 mia. kr. værd på verdensplan, lyder vurderingen fra Ellen MacArthur Foundation. Den velgørende britiske fond arbejder for at fremme cirkulær økonomi og har magtfulde private partnere som Google, Burberry og Nike. Det enorme beløb svarer til den danske stats samlede udgifter i fire år.

Den mulige milliardbesparelse er kernen i den cirkulære økonomi. I modsætning til den klassisk lineære produktionsmodel, hvor vi producerer, forbruger og smider væk, så handler den cirkulære økonomi om at holde produkterne i brug. Det kan man gøre via genanvendelse, reparation og vedligeholdelse. Her viser analyser, at detailhandlen er det mest oplagte sted at starte. Desværre er ambitionerne i detailledet generelt lave, selvom man sagtens kan tænke cirkulært, miljørigtigt og kommercielt på en og samme tid.

Alt peger nemlig på, at detailhandlen har et stort økonomisk potentiale. Man kan opbygge kundeloyalitet og øge salget ved at gøre sig selv til en platform for salg, genbrug, gensalg og donation. Analyser viser også, at forbrugerne er langt mere tilbøjelige til at gensælge deres tøj og elektronik eksempelvis, hvis butikken tilbyder en bekvem og fordelagtig tilbagekøbspolitik. Det kan være noget så konkret som en bilforhandler, der tager den gamle bil i bytte, når kunden køber en ny.

Tøjkæden H&M er blandt de mest ambitiøse cirkulære virksomheder. Siden 2013 har H&M tilbudt sine kunder rabat på nykøb for hver pose gammelt tøj uanset mærke, de donerer til butikken. H&M investerer – bl.a. via partnerskaber – i ny teknologi, der kan genbruge råvarerne i det donerede tøj, som siden 2013 løber op i 60.000 tons svarende til mere end 300 millioner t-shirts. H&Ms vision er at blive 100 procent cirkulær i produktionen af tøj i 2030.

Den centrale indsigt i de mange rapporter om den cirkulære genbrugsøkonomi handler om, at forhandlerne skal blive langt dygtigere til mere end bare at sælge. De skal tænke deres forretning ind i hele produktets livscyklus. Selve salget er blot det først trin og de senere trin kan faktisk vise sig mere lukrative for butikken. Man taber ikke nødvendigvis bundlinje ved at tænke på miljøet også. Men hvis samfundet skal indløse genbrugsøkonomiens potentielle milliardbesparelse, skal vi have detailhandlen op i et langt højere gear.

BRANCHENYT
Læs også