Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Skab vækst gennem partnerskaber med startups

Samarbejde mellem etablerede virksomheder og startups kan være nøglen til langsigtet vækst for begge parter, hvis rammerne er på plads.

Efter årtier hvor vi først har oplevet signifikant innovation inden for hardware, efterfulgt af et par årtier domineret af softwareinnovation, er vi landet i en æra, hvor forretningsværdi defineres af vores evne til at koble teknologi med alverdens fysiske objekter, og skabe digital forretning med kunden i centrum. Det har modnet behovet for at bygge bro mellem de etablerede organisationer og startups, der set udefra kan virke som olie og vand, når det kommer til kultur, mindset og metoder, men når diversiteten forenes i et partnerskab, hvor en startups agilitet og markedsforståelse møder musklerne i en etableret virksomhed – data, kunder og salgskanaler – bliver det til unikt brændstof der kan accelerere evolutionen af vores markeder, kundeoplevelser og ikke mindst væksten for de virksomheder, der driver udviklingen.

Denne trend har sat skub i udviklingen af corporate venture capital (CVC), som i dag udgør i dag 18 procent af alle venture kapital-investeringer på verdensplan, og inden for de sidste tre år er summen af CVC-investeringer blevet fordoblet. Samtidig mener over 80 procent af virksomhedsledere i dag, at kontakt til startups er vigtigt for at nå deres mål.

Men synergien kommer ikke af sig selv, den skal udpeges og dyrkes, så væksten følger med for alle parter. Her er fire faktorer, I bør overveje, når I påbegynder et partnerskab med startups:

  1. Find jeres brændstof
  2. Vær test case
  3. Find det rigtige starttidspunkt
  4. Affyr testraketten

De fleste startups har typisk to klare formål, når de rejser kapital: 1. udvikling af deres produkt 2. omsætning og skalering af produktet. Det er i sidstnævnte, den største udfordring og risiko for fejle ligger, men det er her, de etablerede virksomheder kan gøre en forskel for startups, som rækker langt ud over penge. Et anerkendt virksomhedsbrand kan give legitimitet til et nyt produkt, og et samarbejde kan give adgang til eksisterende distributionskanaler, en global kundebase og operationel industriekspertise. Det giver samtidig startups adgang til den samlede værdikæde, så de ikke kun løser ét lille led, men kan implementere deres løsninger på tværs af kæden. Virksomheden kan derved blive en ideel skaleringsmotor for startups. Det har mange startups efterhånden indset, og de er kommet sig over fordommen om, at virksomheder enten sløver deres udvikling eller bruger dem til ”innovationsturisme”, hvor man hellere vil vise end bevise, at man kan samarbejde med startups. Så første skridt er at afklare, hvilket brændstof i jeres virksomhed der kan øge værdien af startups gange 100 og afklare fordele for begge parter.

Det er ideelt, hvis man enten kan bruge organisationen som test case for den startup man ønsker at investere i eller samarbejde med. Så find ud af, hvem i din organisation der kan være en mulig kunde, og valider, om løsningen løser kundens konkrete problem, og ikke mindst ROI. Hvis ikke man kan finde en intern kunde, kan man undersøge, om der findes en, der ejer problemet, som kan validere potentialet for en eventuel løsning. Adgang til en potentiel kunde er guld værd for en startup, enten som referencecase, eller ved validering af problemet i forhold til den løsning, der er udviklet.

Yderligere læsning

Overvej modenhed for både startup og virksomheden selv. Mange virksomheder foretrækker at investere efter en startup har fundet sit ”product market fit”, sin forretningsmodel og det rette team – så der kan fokuseres på skalering. Undersøg, om din virksomhed er moden til den nye forretningsmodel eller teknologi, startuppen kommer med? Ikke kun strukturelt, men også kulturelt – så ny læring ikke drukner i gårsdagens antagelser. Er der reel opbakning til at levere brændstoffet eksternt og til at trække den viden retur, der kommer ud af samarbejdet?

I modsætning til den gængse tilgang i mange organisationer er nøglen til succes ikke omfattende analyser og lange planlægningsfaser, men i stedet hurtige og billige ”testraketter” – en ”minimal viable pilot”, hvor man kan finde frem til det rigtige (raket)brændstof. Tænk på piloten som en læringsproces, der skal tilføre ny viden til begge parter, så den startup, man har investeret i, kan skalere og give inspiration til nye forretningsmodeller, konkurrenter og produkter, og fremtidige profitpuljer kan komme retur til organisationen. Når rammerne for sådan et samarbejde er på plads, kan det være med til at facilitere den eftertragtede entreprenante ånd, som mange virksomheder ønsker at dyrke i deres transformationsrejse, og derved sikre, at fremtidig vækst accelereres for alle parter.

BRANCHENYT
Læs også