Amazon bliver din værste fjende eller bedste ven

Når den amerikanske techmastodont lander i Danmark, så skal du som digital forretningsdrivende ikke blive bange. Men du skal være bevidst om, at du nu lægger arm med Goliat, skriver to digitale iværksættere.

Foto: Joachim Ladefoged

Amazon er på vej til Danmark.

Det siger rygterne, og det er da også kun logisk, hvis verdens største e-handelsplads sparker dørene ind til det lukrative nordiske marked. Her er penge i massevis, og vi er gode til og vilde med at shoppe online. Sidste år shoppede vi for 114,6 mia. kr. online – en stigning på 14 procent på bare et år.

Med deres enestående produktpalette, gode priser og lynhurtige logistik vil Amazons ankomst være godt nyt for forbrugerne.

De er så effektive, at borgere i England kan bestille et par gode bøger, ny computer eller en sommerskjorte om morgenen og finde varerne foran deres hoveddør om eftermiddagen. Leveringsrekorden er 14 minutter og 8 sekunder fra sidste klik blev foretaget, til varen blev leveret hos kunden i Sutton Coldfield lidt uden for Birmingham.

Så det er forståeligt, hvis man som butiksejer ryster i bukserne ved tanken om, at den pengestærke og velsmurte mastodont kommer busende ind over landegrænsen. Den lille iværksætter er David, og frygtindgydende Amazon er Goliat – anno 2018.

Lad os afsløre noget for dig allerede nu: Amazon er allerede i Danmark.

Faktisk stod Amazon sidste år for 1,8 procent af den danske e-handel uden egentlig at have et fysisk kontor eller være til stede i Danmark. Og det er de store handelsplatforme, der dominerer top 5: Zalando, Ebay, Coop.dk, Amazon og Wish.com. Fællesnævneren er, at de ligesom Amazon lader dig shoppe på tværs af brands, leverer til din hoveddør fra dag til dag og konkurrerer benhårdt på prisen.

Så når Amazon for alvor rammer Danmark, er det bare endnu en storspiller med stordriftsfordele, sublime leverandøraftaler og lynhurtig levering på dit marked. Sig goddag til din værste fjende.

Men Amazon kan også blive det bedste, der er sket for din forretning. For hvis du bruger dem som din digitale handelsplatform, udvider du i et snuptag dit potentielle marked fra Danmark til hele verden. Det understøttes blot af, at mere end halvdelen af alle produktsøgninger i USA starter på Amazon. Sker det samme i Danmark, muliggør det, at mange mennesker kan få kendskab til dig og dit produkt.

Som nybagt iværksætter slipper du blandt andet for at etablere dig som brand, opbygge en webshop og smide penge efter annoncering. Du kan altså nemt se, om markedet vil have dit produkt.

Men selv den smukkeste guldmedalje har en bagside. For det er selvfølgelig ikke gratis at sige ja tak til alle fordelene. Deres virksomhed skal ligesom din og min have nogle kroner i kassen til strøm, vand, medarbejdere og bundlinjen. Så de vil selvfølgelig have en del af din profit for deres service. Derudover kender Amazon selvfølgelig alle dine tal, f.eks. salgstal og profit. Så hvis kun du skal kende dine tal, så er Amazon ikke løsningen.

Så når den amerikanske mastodont endelig lander i Danmark, så skal du ikke blive bange. Men du skal være bevidst om, at du står over for en konkurrent, der på mange måder er på et helt nyt niveau.

Måske kan du få noget positivt ud af det. Det kan være en lejlighed til at kigge din butik efter i sømmene og blive skarpere på det, der gør dig unik. For der er mange andre gode konkurrenceparametre end lige pris og leveringshastighed. Og hvis du er skarp på dem, så kan du vinde.

Når Amazon for alvor rammer Danmark, er det bare endnu en storspiller med stordriftsfordele, sublime leverandøraftaler og lynhurtig levering på dit marked. Sig goddag til din værste fjende.

Direktør Martin Thorborg og konsulent Henrik Stender

Det er ikke tilfældigt, at Amazon er blevet det foretrukne sted at handle for mere end 350 millioner mennesker, hvoraf cirka 30 millioner køber noget mindst én gang om måneden hos Amazon.

En af de væsentligste årsager er, at Amazon og Jeff Bezos har haft knivskarpt fokus på kundeoplevelsen. Det skal være nemt, hurtigt og enkelt at handle hos dem, og levering skal foregå lynhurtigt.

Amazon bruger hver år astronomiske summer på at forbedre købsoplevelsen. Det er denne research og investering, du også bliver en del af, når du vælger at benytte deres service. Så det er ikke nødvendigvis enten-eller. Hvis du allerede har en webshop, er det snarere et både-og-valg.

Men vælger du at gå sammen med Amazon, er der klart nogle strategiske valg, du skal foretage dig. Det er nemlig ikke lige meget, hvilken løsning du vælger. Det afhænger meget af dine produkter, om du har etableret et brand, eller om du selv vil stå for distributionen.

Uanset hvad, så er handelspladserne kommet for at blive. Uanset om de hedder Amazon, Alibaba, eBay eller noget fjerde, så er det vigtigt, at du har foretaget dig et begrundet valg om din butik, og hvordan du bedst når dine kunder.

Den gode nyhed er, at Amazon ikke er her – endnu. Derfor har du tid til at forberede dig eller tale med nogen, som ved noget om, hvordan man bedst forholder sig til mulighederne om Amazon og handelsplatforme.

Af serieiværksætter og direktør i Dinero Martin Thorborg og Henrik Stender, konsulent i Adaptors.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også