Debat
0

Selvfølgelig bør alle i Tryg testes for spritkørsel. Hver dag

Klask. Så ka’ de lære det: Danskere, der har lavet en bule i en forskærm, skal fremover stå i et register.

Forsikringsselskaberne vil have indført et register, så danskere, der anmelder en skade, kommer i et arkiv. Det arkiv kan selskaberne så grave i, når en ny kunde banker på døren. En stjålet cykel hist og en bule i en forskærm pist – alt vil fremover klistre til personens cpr-nummer.

Angiveligt vil registret gøre det nemmere at opsnuse forsikringssvindlere. Så skal ærlige kunder ikke betale for de uærlige, som forsikringsbranchen fremhæver. Og det er jo et godt argument.

Men noget for noget. Det er et sundt princip. Hvis forsikringsselskaberne skal have et register over danskerne, bør danskerne have et register over de ansatte i forsikringsselskaberne. Naturligvis. Sådan at vi sammen – danskerne og forsikringsselskaberne – kan hjælpe forsikringsselskaberne med at spare penge. I fællesskab. Til gavn for alle.

For at det nye register over forsikringsansatte hurtigt kan komme i gang, er forslaget, at selskaberne fra 1. oktober pålægger deres ansatte en lille, nem registreringsøvelse. Ikke noget stort. Bare nogle få klik hver gang de foretager bestemte handlinger.

Den første handling, der fremover vil blive registreret centralt, er alkoholforbrug blandt forsikringsansatte. Hver gang en medarbejder i et forsikringsselskab åbner en øl eller skænker sig et glas vin, har personen pligt til at logge ind på ”Det Centrale Forsikringsregister” og indberette handlingen. På den måde kan danskerne følge med i, hvor meget der drikkes i Tryg, Topdanmark, Købstæderne og hvad selskaberne ellers hedder.

Overvågning ? Nej, overhovedet ikke. Der er udelukkende tale om en hjælp. Registreringen vil vise, at enkelte ansatte i forsikringsbranchen har brug for en samtale med en misbrugskonsulent og en fyreseddel. For at vi kan gøre forsikringer billigere. Sammen. Spare penge. I fællesskab. Fordi alkoholglade forsikringsansatte er dyre ansatte og hører til i et register. Hvor vi kan holde øje med dem. Til gavn for alle.

Men vi skal videre. Alle forsikringsansatte vil fra 1. oktober få monteret en sensor i deres bil, der skal klikkes i gang, før bilen kan starte. Sensoren registrerer, om medarbejderen kører stærkt, når ingen ser efter, hvisker ukvemsord efter motorcykelbetjente, leger rallykører på grusveje og i det hele taget har en adfærd i trafikken, der før eller siden kan koste to-tre klip oven i hinanden. I registret med dem. For deres egen skyld. Og for vores. Sammen. Forsikringsmedarbejdere, der kører råddent, har på sigt ikke noget kørekort, og medarbejdere uden kørekort hjælper ikke selskaber med at spare penge og danskerne til at få billigere forsikringer.

Sådan vil ”Det Centrale Forsikringsregister” kunne komme til stor gavn. Eller i hvert fald klaske nogle få personer ved at overvåge alle i hoved og rumpe. For det er måske kernen:

I 2016 fik landets forsikringsselskaber i alt 504.000 anmeldelser af private tingskader og fangede 3.689 tilfælde af svindel. Det svarer til, at 0,7 pct. af alle anmeldelser blev afsløret som fup.

Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialdemokratiet vil levere stemmer til, at forsikringsselskaberne får deres nye register. Venstre siger nej. Fordi selskaberne vil registrere millioner af lovlydige danskere for at fange nogle få svindlere. Og sådan kan man se forskelligt på tingene.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også