Debat

Fremtidens kontor er virtuelt og uden chefer

Slack, Zoom og Holacracy. Tre ord du muligvis kender. Hvis ikke, kommer du formentlig til det.

Der var engang for ikke så længe siden, hvor jeg tog min bil om morgenen og kørte den hen til et kontor, mit arbejde. Når vi holdt møder, gik vi ind i et mødelokale, lukkede døren og blev der til mødet var slut. Sådan er det ikke længere. Det er ikke fordi, jeg ikke stadig tager på arbejde og holder møder. Det gør jeg. Det foregår bare ikke længere fysisk, men virtuelt. Og jeg er vild med det.

I lang tid har jeg talt og skrevet om, hvad der motiverer os nu, hvor flere og flere ikke længere kan finde så meget drivkraft i et (større) hus, en (større) bil eller (endnu) en tur til varme strande og afslapning tusindvis af CO2-forurenende kilometer fra Danmark. Hvor realiseringen af eget potentiale til maksimal performance begynder at føles tomt og trættende. Jeg har – inspireret af andre – påstået, at virksomheder og ledere skal til at tænke i mening, frihed og dygtiggørelse, når de skal tiltrække dygtige medarbejdere.

I lige så lang tid har jeg også tænkt, at særligt det sidste – friheden til at arbejde, når man har lyst, hvor man har lyst og med hvad, man har lyst til – ville blive svær at realisere sådan for alvor. Vi kan jo ikke – realistisk – have medarbejdere, der arbejder fuldstændigt ude af kontrol. Det vil og kan kun gå galt. Sådan tænkte jeg, men sådan tænker jeg ikke længere. Ikke mindst fordi, jeg faktisk selv nu arbejder på den måde sammen med ti andre.

Mit nye kontor er slack. Jeg – og resten af teamet – arbejder i en applikation, som erstatter det fysiske kontor. Her organiserer vi al kommunikation og dokumentation i såkaldte kanaler, som modsvarer det, vi før kaldte afdelinger og projekter. Jeg kan være på uanset om jeg er hjemme eller ude i verden.

Når vi holder møder, foregår det i zoom på computer eller mobil. Det er Skype bare i langt bedre kvalitet og med en smidigere funktionalitet. Jeg er faktisk forbavset over, hvor godt det virker. Alle dokumenter gemmes – naturligvis – i skyen, og når vi arbejder i Googledocs, kan vi arbejde mange i et dokument på en gang og gemme realtime.

Noget andet der er sket for nylig er, at vi ikke kører med titler og beslutningshierarkier. I stedet har vi roller i forskellige cirkler, og alle kan tage beslutninger og føre dem ud i livet. Alle bestemmer også selv, hvad de vil have i løn (og det virker). Vi lægger ikke strategi, men lytter ind i, hvad Leading Humans vil have fra os. Vi har to slags møder – Governance og Taktik – som kører efter stringente formler, og det tager som regel ikke mere end en time at løbe op til 45 agendapunkter effektivt igennem. Måden, vi driver virksomheden på, er stærkt inspireret af holacracy, som er den måske mest færdigudviklede ”beta-version” af fremtidens organisation.

Nu kunne man – med stor rimelighed – indvende at min virksomhed, Leading Humans, er en lille opstartsvirksomhed, og at systemer uden titler og beslutningshierarkier under ingen omstændigheder vil kunne fungere i store virksomheder med tusindvis af ansatte på tværs af mange lande. Sagen er blot, at det gør de. Der er ikke mange eksempler på det, men der er nogle. Et af dem er Buurtzorg (Laloux), som er en hollandsk hjemmeplejevirksomhed, der har sparet staten 40 pct. af omkostningerne samtidig med, at både ansatte og kunder har et arbejde og et liv, der giver mere mening og glæde end førhen.

Buurtzorg har mere end 10.000 ansatte, ingen chefer, 15 coaches og cirka 30 administrative medarbejdere. De opererer i flere lande og tager sig af mere end 80.000 gamle mennesker. De opererer i små selvledende teams med 10-12 medarbejdere. De er drevet af en dyb tro på, at mennesker har det bedst, når de i videst muligt omfang kan klare sig selv og er omgivet af givende relationer. Det betyder, at de på mange måder går radikalt anderledes til værks end traditionelle virksomheder. Fra strategi til mødet med det gamle menneske, de tager sig af. Det bærende er missionen og nogle stærke principper.

I Buurtzorg bestemmer de enkelte teams selv det hele. De er også frie til at tage beslutninger om helt nye tiltag og ideer. Eneste regel er, at de a) spørger dem, det går ud over og b) spørger dem, der har forstand på det. Når det er gjort, kan den enkelte medarbejder føre sin beslutning ud.

Selvfølgelig vil vi fremover stadig have fysiske kontorer, mødelokaler, chefer og hierarkier, men vi kommer til at se nye måder at arbejde på – og det kommer til at gå hurtigere, end vi måske forestiller os.

Læs også
Top job