Debat
0

Den der hånd det der sted var ikke nogen dårlig oplevelse

Sex er kommet for at blive. Alt er som før. Næsten. Efter #MeeToo er dømmekraft blevet konge.

De falder som visne træer. Mænd i deres næstbedste alder. Senest alle tiders mest charmerende tv-læge, Dr. Cliff Huxtable. Også kendt som Bill Cosby. Også kendt som manden, der i den virkelige verden ikke brugte charme, men bedøvelsesmidlet quaalude til at gøre kvinder føjelige. Og hvad har det med noget som helst i Danmark at gøre? For eksempel ledelse? Det her:

Af samme grund som Bill Cosby, Harvey Weinstein og Jean-Claude Arnault nu er i fængsel, mistede filmproducenten Peter Aalbæk Jensen med ét slag sin position som hanbavian i Zentropa og blev en mand, som toget bare er kørt fra.

Grunden er #MeeToo, som forleden fyldte ét år. I oktober 2017 begyndte kvinder at stå frem og berette om overgreb som en fast del af filmbranchen. Proppen var af flasken, og derfra gik det stærkt. Da bølgen rammer Danmark, dukker beretningerne op om forholdene i Zentropa. Her udleves et menneske- og kvindesyn, hvor blufærdighedskrænkelse og vilkårlig ydmygelse nærmest er flettet ind i firmaets personalepolitik.

Og hvad vedkommer dét – og #MeeToo – så resten af dansk erhvervsliv? En del.

Et år efter #MeToo er verden ganske simpelt anderledes. Det har fået et ord, når en mand blander sex ind i en professionel relation til en kvinde. Nu hedder det noget. Ja, naturligvis fandtes ordet "sexchikane" også før #MeToo, men dét ord har i Danmark en klang af fagforening, hårdt mod hårdt og erstatningssag. Det gamle ord indfanger ikke adfærd, der næppe bliver en sag for Arbejdsretten, men som klart overskrider en grænse.

Alle kender formentlig situationer af den slags fra en ansættelse. Måske flere. Ellers er de gået blinde og døve gennem deres arbejdsliv. Forskellen er, at nu hedder det noget. Nu hedder det noget, når direktøren på regelmæssig basis bliver til Den Vandrende Hånd, når der er personalefest. Eller når direktøren lover sin borddame en overraskelse, hvis hun går med på at ryge på den cigar, han har i lommen. Og det hedder noget, når receptionisten jævnligt får en kompliment fra en meget ældre kollega, der plejer at mixe elevatorblikket med at spørge, om der er en kæreste inde i billedet for øjeblikket. Det ville også have heddet noget, da jeg og mine kolleger i en virksomhed havde en kvindelig direktør, der systematisk var iført for små skjortebluser med for få knapper. Hun overskred enhver professionel grænse. Vi skulle forholde os til hendes bryster.

#MeToo har sat to streger under, at man som skal være i besiddelse af almindelig sund dømmekraft. Ellers har man ikke kørekort i spillereglerne for seksuelle undertoner og passende opførsel på jobbet. Den kvindelige direktør havde ikke det kørekort. Af en eller anden grund skulle hun blande sine bryster ind i ledelsen af firmaet.

Nej. Den går ikke, gamle jas. Efter #MeeToo er der ikke længere undskyldning for ikke at tænke sig om.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Ham med cigaren i lommen havde også et problem. Jeg har mødt ham. Det forstyrrede tilsyneladende på ingen måde hans nattesøvn, at der teoretisk set kunne være unge kvindelige medarbejdere, der helst havde undværet forslaget om at blive hans elskerinde. Det var jo bare et tilbud, ikke? Og når en kvinde fik et klap i røven eller blev taget på brysterne til en Zentropa-fest, så var det jo bare sjov og spas og frisind, ikke?

Nej. Den går ikke, gamle jas. Efter #MeToo er der ikke længere undskyldning for ikke at tænke sig om. Hvad der er noget andet end at blive hellig og forbyde flirteri i kontortiden. Noget helt andet. Kan jeg huske hånden i det her mødelokale, der meget diskret landede nederst på min ryg – meget nederst – og blev der nogle sekunder, før hun tog den til sig igen? Ja. Og tænkte jeg på at orientere HR-chefen og bearbejde hændelsen hos en psykolog? Du har to gæt.

Alt er som før. Sex er kommet for at blive. Men #MeToo har ændret spillereglerne. Dømmekraft er blevet konge.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også