Black Friday er fragtbilens og brændeovnens fest
Det er en katastrofe for klimaet, at vi køber og returnerer tøj i vildskab, skriver direktør.
Danske tøjbutikker forstår ikke deres kunders adfærd på nettet, så godt som de burde. Og på denne Black Friday vil de sætte danmarksrekord i den tvivlsomme disciplin at sælge flest uønskede varer til kunderne på nettet. Det ser godt ud i 24 timer, og man kan vise flotte væksttal til cheferne, men knap så kønt ser det ud, når en stor del af pakkerne ender tilbage, hvor de startede.
Tøjindustrien har et gigantisk problem med returnerede varer på gennemsnitligt 15-20 procent. Hvis du som så mange andre danskere har handlet tøj hos Zalando er chancen for, at du har returneret en vare dog helt oppe på 50 procent, hvilket er på linje med, hvad mange andre online tøjforhandlere oplyser. Men på danskernes mest elskede tilbudsdag ryger gennemsnittet af returneret tøj yderligere en håndfuld procentpoint i vejret og gør problemet decideret ekstremt.
Tilbudsdage som Black Friday skaber nemlig en masse impulskøb, hvor chancen for et fejlkøb stiger betragteligt. Det giver fut i fragtbilerne, der får lov til at køre varen både frem og tilbage. Det giver spildt arbejde i at håndtere de tusindvis af pakker. Og endelig giver det en masse varer, der ikke kan gensælges.
Når du har returneret dit tøj, skal det nemlig sorteres, håndteres, ompakkes. Og i mange tilfælde destrueres. Den fine tshirt i billig polyester, som du prøvede en enkelt gang, den ryger måske i en brændeovn eller på en losseplads. Der ender en stor andel af det tøj, som virksomhederne ikke kan sælge, nemlig. Spildte ressourcer og en masse brændt plastik, der oser direkte op i atmosfæren.
Samlet set er det en katastrofe for klimaet, at vi på den måde accepterer at sælge og købe varer med spredehagl. Og det er nok heller ikke det smarteste for virksomhedernes bundlinje på længere sigt.
Samlet set er det en katastrofe for klimaet, at vi på den måde accepterer at sælge og købe varer med spredehagl. Og det er nok heller ikke det smarteste for virksomhedernes bundlinje på længere sigt.
Her ville normalt følge en anmodning om, at folk bare skal købe mindre på Black Friday. Det anser jeg ikke for at være hverken sandsynligt eller at være en forståelse af kundernes behov. I stedet vil jeg anmode danske netbutikker om at sætte sig langt bedre ind i deres kunders tankegang. Netop på nettet kan man få oceaner af data om kundemønstre. Men desværre lader det ofte til, at det er de smarte drenge i marketing, der råber højere end talnørderne i analyseafdelingen.
Hvis du som virksomhed tilbyder gratis returneringer, er du med til at skabe et stadigt voksende klimaproblem. Så kan det godt være, at din serverpark kører på grøn energi, og at du har en flot formuleret politik for bæredygtighed. Men lastbilerne og brændeovnene skaber stadig gammeldags CO2, som jorden snart ikke kan holde til mere af.
AfGulnaz Khusainova, direktør.