Debat
0

Rejsebrev fra Next Jump. En opskrift på fremtidens lederskab

Feedback, coaching, yoga og daglige sovetimer på jobbet. Sådan gør man i en af verdens nok mest progressive virksomheder i London

»Skål! Og tak for tre fede dage,« sagde jeg og klinkede min Coronita mod Bjørns. Vi sad i toget på vej mod London-lufthavnen Gatwick efter tre intense dage hos Next Jump, en af fremtidens organisationer. At vi drak en Coronita var ikke tilfældigt. Det kommer jeg tilbage til.

For en måned siden besøgte jeg og Bjørn Uldall Next Jump i London. Virksomheden er en af tre DDOer (Deliberately Developmental Organisations), som Robert Kegan, professor på Harvard, har valgt ud blandt mange i hele verden. To gange om året inviterer Next Jump udvalgte deltagere på besøg. Gratis. Fordi de får energi ud af det.

Fremtidens organisationer er alle ”human oriented”, skriver den australske forfatter og forsker i ledelse Steve Denning. Han fortæller om store virksomheder, der alle bedriver lederskab på nye måder. Han skriver om selvledelse (fremfor bureaukrati), inspirerende energi (frem for processer og procedurer) og om dedikation og compassion (fremfor strukturer og regler).

Next Jump er en af de virksomheder, som tegner fremtiden – og de har en helt konkret opskrift på fremtidens lederskab.

• 51% Feedback
  • 20% Rekruttering og onboarding
  • 5% Coaching
  • 5% Anerkendelse
  • 5% Performanceevaluering
  • 5% Forfremmelser
  • 5% Wellness
  • 5% Giving

Jeg synes, at opskriften er inspirerende. Mest fordi den er meget konkret, men også fordi jeg tror på det meste. Jeg er dog ikke enig i det hele.

Feedback gennemsyrer alt. De gør særligt to ting som er værd at nævne. Man ser konstant medarbejdere, som går rundt og taster i deres telefon. De er i gang med at give feedback på en app til kolleger. Efter hvert møde gives der feedback. Vurdering på en skala fra et til fire plus en kommentar. Hver enkelt medarbejder går hjem med mindst ti stykker feedback – nogle gange flere hundrede – hver dag.

En gang om måneden præsenterer hver man for en kolleger. En såkaldt 10x-præsentation varer fem minutter (på sekundet), så gives der feedback fra alle deltagere på appen og dernæst fra to dommere, som også giver feedback mundtligt. Præsentationen er syntesen af et konkret projekt og kan foregå på tre niveauer, 1) færdigheder, 2) lederskab (personligt) og 3) virksomhedens mission og salg. Jeg overværede flere af den slags 10x-præsentationer. Det var fascinerende at se, hvor meget udbytte der var.

Coaching fylder meget. Først og fremmest fordi det er intenst at få så meget feedback. Derfor har hver enkelt medarbejder en talking partner. En TP’er bliver din mest fortrolige ven og sparringspartner. Man bruger også opsamlingsrutiner, som reelt er ritualer og møder, der samler folk op, sætter feedback i rette lys og styrker indefra. Særligt inspirerende var deres situational workshops, hvor tre sæt TP’ere – to junior og et senior – satte sig sammen i en cirkel og tog fat i emner, som optog de unge. Jeg blev rørt af den omsorg og menneskelige forståelse, jeg observerede. Næsten som var det en familie.

Anerkendelse er også ritualiseret. Hver fredag er der Coronitas. Det ligner en fredagsbar, men Coronitas starter altid med ”buzz” og ”thanks”. Buzz er de fede ting, der skete i ugen. Det, der gik fantastisk godt, men som ikke blev hørt af alle. Thanks er en runde, hvor de der har lyst og noget på hjerte går frem foran alle andre og kalder den person op, som de gerne vil takke. Det går næsten altid til dem, der hjalp i kulisserne, men som ikke altid bliver set og anerkendt. Der serveres Coronitas, og det er fordi, at grundlæggeren – Charlie – en gang for mange år siden gik ned på gaden en fredag eftermiddag og købte Coronitas til alle.

Wellbeing er en vigtig forudsætning for at have det godt som menneske. Maden hos Next Jump er sund – rågrød, grøntsagssuper, salater og kun sunde snacks. De har også yoga på programmet to gange om ugen. Der kommer instruktører udefra og så ryddes lokalerne. Særligt var jeg vild med sleep class. Det er 45 minutter hver dag efter frokost med liggende meditation, Nidra yoga, hvor man kommer i en tilstand mellem sovende og vågen. Jeg lyver ikke, når jeg siger, at de 45 minutter føltes som otte timers søvn. Vidunderligt.

Advarsel. Selvom jeg tog hjem dybt inspireret og fuld af konkrete ideer, så diskuterede vi måden, de gav feedback. Deres vurdering (et til fire) og kommentaren: »jeg mener, at du..« giver måske først og fremmest næring til egoet. Selvtillid kommer til at fylde mere end selvværd. Jeg tror mere på feedback, der handler om modtagerens reaktion (jeg bliver glad, begejstret, bekymret, vred) og så en nysgerrighed (jeg vil gerne vide mere om…). Det tror jeg avler selvværd og i sidste ende langt bedre resultater.

BRANCHENYT
Læs også