Debat

Hvad vi kan lære af fremtiden

En virksomhedskultur baseret på nysgerrighed er den bedste kur mod den frygtede disruption

Den globale økonomi vokser langsommere end ventet og plages af store risici i horisonten.

Sådan lød advarslen fra Christine Lagarde, chef for Den Internationale Valutafond (IMF) på dette års World Economic Forum i Davos. Men hvad betyder det for den enkelte virksomhed, og hvordan spotter man disse risici og de nye muligheder for vækst?

Vi befinder os i en ekstremt foranderlig tid, hvor det er nødvendigt at udfordre ens syn på verden. Et par af de mest afgørende spørgsmål, som alle ledere bør stille sig selv, er: Står min virksomhed midt i en transformation af de eksisterende forretningsmodeller? Og hvordan afsøger man nye territorier for vækst?

Mulighederne kan være svære at se. Vi er alle et produkt af vores fortid og de fortællinger, vi omgiver os med i det daglige. Hvis vi skal afsøge nye muligheder, har vi brug for at sige farvel til det velkendte, ofte forældede verdensbillede. Vi skal opsøge det ukendte og erstatte svar med spørgsmål. Der er brug for nye filtre, hvis vi skal opdage de forstyrrelser og tendenser, vi skal leve af i fremtiden.

Hvordan sikrer vi os så, at organisationen udfordrer sig selv og opdager nye trends i tide? Et af de centrale svar er nysgerrighed. Nysgerrighed hjælper os med at tænke anderledes og stille spørgsmål frem for at vurdere. Nysgerrighed og empati går hånd i hånd, for med empati følger en ægte interesse for at forstå andres synspunkter og beslutninger, og gennem nysgerrighed er man interesseret i andres viden og erfaring.

Man kan motivere til nysgerrighed på mange måder som kollega og leder. I det daglige kan man stille spørgsmål som ’hvad nu hvis’, ’hvordan kan vi’ og ikke mindst spørge 'hvorfor' igen og igen. Vi kan også opstille læringsmål fremfor rigide performancemål. Undersøgelser viser, at læringsmål skaber bedre resultater, fordi folk fokuserer på konkret forbedring.

Man kan også gøre som Google, Facebook eller 3M, der giver de ansatte tid til at udforske nye ideer uden direkte relevans til deres daglige opgaver. Googles tidligere topchef Eric Schmidt sagde: ”Vi leder Google baseret på spørgsmål, ikke svar”. En nysgerrig kultur giver mere motiverede medarbejdere, bedre samarbejde og mere innovation.

Selv om vi kan lære meget af vores fortid, kan den blive en sovepude, der fastholder os i troen på en lineær udvikling. Det har virksomheder som Kodak, Nokia, Blockbuster, Barnes & Noble, Hilton og mange flere været vidne til. Lektien er, at disse virksomheder ikke som sådan gjorde noget galt. De planlagde bare deres fremtid ud fra en velkendt fortid. Hermed overså de, at udviklingen ofte sker sidelæns eller i store hop, som næppe kan forudsiges eller spottes med det vanlige øje.

Det kræver intellektuel ydmyghed at se ind i fremtiden. Vi skal erkende, at vores viden er begrænset og have et konstant ønske om at opsøge det, vi ikke ved. Ydmygheden gør os mere åbne overfor det faktum, at verden er under konstant forandring, og at fremtiden vil adskille sig fra nutiden, hvorfor det første strategiske skridt er at handle nysgerrigt og spørgende.

Det kræver intellektuel ydmyghed at se ind i fremtiden. Vi skal erkende, at vores viden er begrænset og have et konstant ønske om at opsøge det, vi ikke ved.

Natasha Friis Saxberg, forfatter og head of technology i Maersk Growth.

Helt konkret kan man udfordre den lineære tankegang ved at lave scenarieplanlægning. Her søger man ny viden og nye kilder, der kan give input til, hvordan en industri kan udvikle sig. At arbejde med scenarier er mere end en teoretisk skrivebordsøvelse. Det er en fundamental praksis for enhver leder, der skal forberede sin organisation på fremtiden. Hvis man skal møde forberedt op til fremtiden, er det afgørende at spotte de faktorer, der har potentialet til at give organisationer eksponentiel vækst - eller i værste fald eksponentielt forfald.

Målet med scenarieplanlægning er ikke at spå korrekt om fremtiden men at udpege en række antagelser, der er påvirket af finansielle, politiske, miljømæssige, sociale eller teknologiske faktorer. Ved at kende til de megatrends, der kan påvirke ens virkelighed, bliver strategiske beslutninger truffet på et mere informeret grundlag, end hvis man antager, at morgendagen ligger i forlængelse af gårsdagen – den lineære tankegang.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også