Debat

Som Nordeas stærke mand siger det: »80 pct. af alle er idioter«

Hold nu maule, hvor kan Nordeas finske overkyniker noget med ord. Nu er det slut. Måske.

Hvis du synes, at det er uretfærdigt, at banksektoren i visse kredse har fået et omdømme som arrogant og tonedøv på grænsen til det ukontaktbare, så kig væk nu. Så skal du ikke læse om Björn Wahlroos.

Finske Wahlroos meddelte i går, at han går af som bestyrelsesformand for Nordea. Efter otte år for bordenden siger den finske finansmagnat farvel.

Björn Wahlroos er som sagt ikke en mand, man skal beskæftige sig med, hvis man mener, at det er dovne journalister, uduelige kommentatorer og inkompetente politikere, der har givet banksektoren et omdømme som arrogant og tonedøv. Så venter en skuffelse. Den finske milliardær har så udpræget haft talent for at stemple bankkunder og konkurrenter som idioter. Lejlighedsvis også sine egne ansatte. Tumpe efter tumpe har Wahlroos sat til vægs, med samme følsomhed som en tryklufthammer.

Allerstærkest står nok hans ord om bankernes rolle i samfundet:

”Nu støder jeg nok nogen. Men ca. 80 procent af folk er idioter. I det mindste når det kommer til penge. Finanssektoren handler om at flytte penge fra de 80 procent uden ideer til de 20 procent af folk, der rent faktisk har ideer. Finanssektoren er en tunnel, der tager penge fra idioter til folk, der er bedre med penge, så alle får det bedre, både idioterne og de andre”.

Nordea-formandens uforglemmelige ord faldt i maj 2015 under et møde for topledere i Danmark. Efter sigende var der bagefter interesse for at få uddybet, hvordan man udpeger de 80 pct. af Nordeas kunder, der er idioter. Svaret blæser vist stadig i vinden.

Derimod var Wahlroos så elskværdig at hugge tumperne ud i granit nogle uger senere. Dejligt utvungent hev han bukserne ned på sin egen topledelse. Den havde gjort sig umage for at sætte præcise tal på forventningerne til Nordeas egenkapitalforrentning, solvens og udbytte. Til ingen nytte ifølge Wahlroos. ”Bullshit”  var det ord, han brugte om Nordeas finansielle mål. Dem regnede han for pynt og juleudsmykning.

Sådan har den finske milliardær altid været storsindet med sit klarsyn. Hans bankmennesker i Nordea må gerne lege "Den gode kundeoplevelse” og ”Kunden i centrum”, og hvad de ellers kan hitte på i sandkassen, men Björn Wahlroos kan ikke tage løjerne alvorligt. Han tæller penge.

Derfor er det også helt naturligt for Wahlroos at dele glæden ved at gøre en god forretning med resten af verden. Som da han tog røven på Danske Bank i 2006 ved sit salg af Sampo Bank. Det var i dén handel, at Danske Bank overtog en meget omtalt estisk filial, der havde speciale i at vaske sorte russiske formuer hvide.

”Vi solgte Sampo Bank til Danske Bank til en pris, der var tre en halv gang højere end den indre værdi. Efterfølgende købte vi Nordea-aktier til cirka en gang indre værdi - behøver jeg sige mere ?”

Nej, Björn Wahlroos, der gør du ikke. Vi er efterhånden med. Otte ud af ti bankkunder er idioter, dine ansatte bruger tiden på ”bullshit”, og du solgte en røverrede til Danske Bank. Til overpris. Hvad du har gjort for banksektorens omdømme, kan næsten ikke overdrives.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også