Debat

»Kan I se mig?« spørger Jesper Nielsen. Ja, Jesper. Pinligt klart

Det ligner traumebearbejdning. Succesfuld erhvervsmand fortæller sin livshistorie på video.

Det er blevet den tid på året, hvor mennesker, der ikke burde holde tale, rejser sig og holder tale. Om sig selv. Efter et par indledende ord til konfirmanden driver talen hurtigt ud på et brusende hav af selvoptagethed.

Forestil dig en kendt og succesfuld erhvervsmand fra Nordsjælland rejse sig og holde sådan en tale – en meget lang og meget begejstret tale. Bare som video. I fem afsnit. Erhvervsmanden taler om sig selv og viser fotoer af sig selv, og hvert afsnit slutter med, at han kører ud af billedet i sin Mercedes cabriolet.

Hvis det kniber med forestillingsevnen, er det nu, du skal på nettet og søge på ”Jesper uden filter 1:5”.

Jeg har selv set afsnit 1 syv-otte gange. ”Det er for syret. Det findes simpelthen ikke i virkeligheden”, tænkte jeg de første gange. Men det gør det. Ligesom en kasuar findes. En kasuar er en virkeligt mærkelig, kæmpestor fugl, der er farlig for mennesker.

“Jesper uden filter“ er talens svar på en kasuar. Så besynderlig, at man fascineres. Den nordsjællandske ejendomsmægler Jesper Nielsen kigger i fem afsnit ind i et kamera og beretter de mærkeligste ting om sig selv. »Jeg er sindssygt meget i zen, sindssygt meget i balance,« fortæller han i afsnit 1. I afsnit 5 oplyser han, at han muligvis har noget adhd kombineret med tvangsbestemte vaner. »Ingen er jo perfekt,« fortæller han og illustrerer udtalelsen med et foto af sin perfekt trænede overkrop. »Før gik jeg meget op i materielle ting, mit hus og min bil,« fastslår han. To et halvt minut senere kører han ud af billedet i en flødefarvet Mercedes cabriolet.

Hvem står bag denne glødende interesse for mennesket Jesper Nielsen? Hvem har bestemt, at vi skal vide, at hverken Jesper Nielsens mor eller far mødte op, den dag han blev sergent? At hans papfar gik konkurs, og at hans kone ikke kan fordrage Formel 1-løb? DR? TV 2? Kanal 5?

Nej. Ingen af dem. Det har Jesper Nielsen bestemt. Jesper Nielsen har nemlig sin egen tv-kanal, JN tv, der på nettet viser tv om mennesket Jesper Nielsen. Og for at skubbe til omverdenens interesse for mennesket Jesper Nielsen, betaler ejendomsmægleren Jesper Nielsen for, at afsnittene vises som reklamer på Youtube.

Jesper Nielsen har bestemt ikke haft nogen nem barndom. Den senere så kendte og succesrige ejendomsmægler bliver som 12-årig sendt på Herlufsholm Kostskole, hvor de andre elever grovmobber ham. En aften kan han ikke mere. Han ringer til sin mor og beder om at måtte komme hjem. Svaret er nej. En ensom dreng, der bliver mobbet til vanvid, når lyset bliver slukket på sovesalen – og opdager, at han er alene i verden – det er lige til et traume. Drengen Jesper Nielsen bønfalder om at blive set og hørt. Og han bliver ikke set og hørt.

'Jesper uden filter' er som talen, der ender med at udstille taleren, så gæsterne piller forlegent ved stofservietterne og kigger ned i bordet.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver.

Det er her, at “Jesper uden filter“ bliver til en kasuar. Jesper Nielsen præsenterer sit videofilmede selvportræt som inspiration til andre iværksættere. Men det ligner unægtelig traumebearbejdelse. »Kan I se mig?« råber mennesket Jesper Nielsen ud i cyberspace. Det kan vi. Og vi har måske også en fornemmelse af, hvorfor Jesper Nielsen gerne vil ses. Hvorfor Jesper Nielsen har gigantiske billeder hængende af sig selv på husfacader og reklamestandere nord for København, og hvorfor ejendomsmægleren Jesper Nielsen betaler for at fortælle om sine traumatiske barndomsoplevelser på reklamer på Youtube.

Jesper Nielsen vil ses, og det er givetvis godt for hans succesfulde ejendomsmæglervirksomhed at blive set. Men “Jesper uden filter“ er som talen, der ender med at udstille taleren, så gæsterne piller forlegent ved stofservietterne og kigger ned i bordet. Projektet vakler mellem harmløs selvoptagethed, som er til at smile af, og pinlig selvudlevering. Man både piller ved stofservietten og kigger ned i bordet, når ejendomsmægleren fortæller almindeligheder med et tonefald, som var det dyb filosofi, og krydrer sin hyldest til uperfekthed med perfekte billeder af sin perfekte krop, sin perfekte familie og sin perfekte bil.

“Jesper uden filter“ er lige i skiven som en knytnæve til mobberne på Herlufsholm og forældrene, der svigtede. Til alle andre kunne Jesper med fordel have brugt et filter.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også