Debat
0

Jeg vil helst arbejde for BMW. Får jeg så det gavekort?

Danskerne ville være gigantisk stolte af at arbejde for bilfabrikker. Viser en undersøgelse. Så det.

Lugten af ny bil siges at kunne forføre.

Nu er der bevis for påstanden. Eller måske er sandheden, at gavekort kan forføre. Et stort kendt og anerkendt meningsmålingsinstitut har i hvert fald spurgt danskerne, hvem de vil være mest stolte af at arbejde for.

5 af de 10 højestplacerede virksomheder er bilfabrikker. Lego topper, men kort efter går der bilfabrik i den. For at være præcis: Mercedes-Benz, Audi, BMW, Volvo og Tesla.

Nu kan smag jo ikke diskuteres. Men alligevel. 5 af 10 er en del. Lige så bemærkelsesværdigt: Ingen af de virksomheder, som danskeren har på top-10 listen, er teknologiske frontrunnere eller inden for digitalisering. Microsoft, Apple, Samsung og Amazon er for eksempel ikke på listen. Novo er ikke på listen. A.P. Møller-Mærsk er ikke på listen. Vestas er ikke på listen.

Men nu skal du høre, hvem der er på listen: Det er SAS. Og B&O. Og Danmarks Radio. Og danskerne får også hjertebanken ved tanken om at arbejde for – den her gætter du ikke – Københavns Lufthavn.

Jeg har siddet og kigget på listen, sådan lidt skråt, for at se en rød tråd i al stoltheden. Evnerne rækker ikke. Pas. Om jeg begriber, at danskerne er ved at flække af stolthed ved tanken om at arbejde for Audi i Ingolstadt. Eller over at stå i Nordkina og skrue Volvo’er sammen.

Men så kom der en smule ilt til hjernen. Meningsmålingsinstituttet får sine svar fra mennesker, der som honorar for deres meninger deltager i lodtrækninger og får gavekort. Hvis man har mange meninger, kan man for eksempel optjene points nok til et gavekort til Jysk og flotte sig med et nyt pudebetræk.

Nu kommer min helt personlige teori: Det er Erna og Børge Jørgensen på Saltværksvej på Amager, der i denne sammenhæng har leveret meningerne. En tirsdag formiddag, hvor det var for koldt til at gå i haven, oprettede de 1.200 forskellige profiler hos meningsmålingsinstituttet og gik i sving.

Lego – den kom af sig selv. Det yngste barnebarn, Oliver Patrick, fylder jo seks år lige om hjørnet, og hvad giver man en rask dreng, der måske skal være murer som sin far?

Høretelefoner fra Bang & Olufsen kunne man også vinde i lodtrækningen, opdagede Børge. Skulle man være så heldig, ville julegaven være hjemme til det ældste barnebarn, Asta, der går i 2.g.

Bilerne – hvor kom de fra?

Jo, noget skal man jo finde på, og Børge har altid haft stolen ved vinduet med kig til trafikken. Tit har han tænkt på, hvem der sidder i de limousiner, der glider forbi på vej ud til lufthavnen. Imens han og Erna udfyldte skema eller skema, så de med et halvt øje genudsendelsen af ”Hammerslag” sæson 2014 på DR1. Pludselig var der så ”Skattejægerne” – sådan fløj tiden afsted. De holdt kun pause, fordi Erna skulle ud og varme en rest boller i karry. Da var Børge nået til den profil, hvor han var praktiserende psykolog i Ikast og alenemor til en datter på 11 år.

Sådan gik tirsdagen for Erna og Børge Jørgensen på Saltværksvej. Da Erna trak for, og Børge låste fordøren, var Lego den virksomhed, som danskerne ville være mest stolte af at arbejde for. Skarpt forfulgt af fem bilfabrikker.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også