Debat
0

Supergod energi i vores Varde-filial i dag. SÅ stolt

Prøv at se på jeres SoMe-opslag, koncernchefer. Altså uden for det korporate akvarie. Bare et øjeblik.

Jeg har brug for din hjælp, læser.

Vil du forklare mig det meningsfulde i, at en leder i en stor koncern poster et opslag som det i overskriften? Ræk gerne fingeren op. Eller send en mail. Vil du også hjælpe mig med at forstå, hvorfor nogen slår et foto op af sig selv foran en masse tomme stolerækker med denne tekst: »Klar til den årlige strategidag. Bliver spændende. Stemningen i top fra morgenstunden«.

Tak for din hjælp. Men vi er ikke helt færdige. Der er mere.

Du skal også give mig et bud på, hvorfor et LinkedIn-opslag som det om Varde-filialen får en strøm af medarbejdere i koncernen til at lægge arbejdet til side. For at like. Som gale. Som var det menneskehedens fremtid, der stod på spil. De giver den også pedal i kommentarfeltet med udtalelser som: ”Stærkt, jer i Varde - #Kundenifokus”. Eller ”Bliver SÅ stolt af at være en del af teamet - #Sammenskaberviværdi!”. Eller den mere direkte: ”Godt gået, Kenneth!”.

Jeg ved det: Visse ting i livet får man aldrig svar på. Men man må gerne spørge, så længe man spørger høfligt.

Jeg har flere spørgsmål til sagen.

Det første er; kære koncerner, hvordan tror i, at et Varde-opslag ser ud for jeres omverden? Tænker omverdenen: Hvor har koncernen dog en fantastisk Varde-filial og nogle dybt engagerede medarbejdere. Eller er reaktionen mere i retning af: Interessant. Når andemor siger rap i Varde, holder et sted mellem 50 og 100 ællinger i Brønderslev, Odense og Tårnby op med at snadre, kigger op og svarer rap. Som på kommando.

Næste spørgsmål: Hvad tror I, at jeres kunder tænker? Jeg har et bud.

De tænker, at jeres medarbejdere måske er ivrige for at kommentere deres lederes opslag, fordi alternativet er at sidde og betragte støvfnug danse i en solstråle. Og at nogle af jeres kunder muligvis ville falde om med hjertesvigt, hvis de opdagede, hvad der bruges tid på. Betalt tid. Der ud over løn trækker feriepenge, pension og 25-års gratiale.

Jamen, må man ikke vise sin passion frem? Må man ikke stolt poste billeder fra strategidage, der har en liturgi som var det nytårsgudstjenesten i Peterskirken med koncernchefen i rollen som paven?

Jo. Men prøv at hoppe ud af virksomhedens akvarie for en stund og betragt Varde-opslagene udefra. Hvad ser I så, koncerner?

Tag som eksempel Microsoft-direktør Steve Ballmers legendariske ”I love this company”-video, hvor han hopper jublende hen over scenen. Den kan ses på mindst to måder.

Den ene er, at toplederen damper af energi. Ikke én Microsoft-medarbejder i salen kan være i tvivl om hans passion for sin virksomhed. Vi er i USA, så armbevægelserne er selvfølgelig enorme efter dansk standard. Men alligevel. En anden måde at se videoen på, at Ballmer fuldkommen har sluppet kontakten til sin omverden. Han hører den ikke, han ser den ikke. Han er vækkelsesprædikanten, der med lukkede øjne og i ekstase råber ’Praise the Lord’. Igen og igen. Uden at sanse noget omkring sig.

’Supergod energi i vores Varde-filial i dag’ er et budskab, der burde bo på koncernens intranet i stedet for at blive sendt ud i det offentlige rum. Det er også et kig ind i en virksomhedskultur. Rap, siger andemor. Raprap, skynder ællingerne at svare. Gennemvædet af passion for den fælles sag. Skrabende og bukkende i et omfang, så man kan blive bekymret for, hvor egenskaber som integritet og selvstændig dømmekraft bor.

Hvad vil for eksempel blive reaktionen på opslaget ’Varde-filialen har lige overtaget formueforvaltningen for stenrig russer med hemmeligt nummer og adresse i fjorten lande?’ Bliver den ”Stærkt, jer i Varde - #Kundenifokus”. Og ”Godt gået, Kenneth!”. Fordi kulturen er at like og dele begejstring. Og, nåja, skubbe aben videre, hvis noget bliver lige lovlig lunt at stå på mål for.

Og så har jeg ikke flere spørgsmål.

Men del gerne.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også