Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Vi skal tilpasse os de nye generationers virkelighed

Vi kender dem som generation Y og Z, men nu kommer også generation A.

Magnus Stawicki Blak, CEO i Duuoo

Aldrig har der været så meget fokus på at tiltrække talenter med digitale kompetencer. Men gør vi så nok for at fastholde, motivere og udvikle disse dyrebare talenter, så de ikke blot søger væk, når honeymoon-fasen er slut? Det mener jeg ikke.

De digitale talenter er dygtige - endda meget dygtige. De er internationalt orienterede og kræsne. Mulighederne og tilbuddene er mange, og ofte er talenterne dygtigere end deres kommende ledere, når det gælder digitale kompetencer.

Vi kender dem som generation Y og Z, men nu kommer også generation A. De unge mennesker, der er født fra 2003 og frem, som allerede nu begynder at melde sig på det digitale arbejdsmarked.

De henter inspiration fra hele verden, taler engelsk og flokkes om København, hvor de kan udleve drømmen om et bæredygtigt liv omgivet af spændende mennesker hos de organisationer, der har formået at bygge et fristende community.

Generation Y, Z og A er til leje

De seneste fem år har vi blandt de unge generationer set en stigende tendens til at frigøre sig fra de forpligtelser, som den faste indkomst fører med sig. Særligt når det kommer til lån, hus, lejlighed og bil. De har nemlig ikke tænkt sig at vente på en langvarig karriere med fast job, 40 år bag et skrivebord og en fast indtægt, der gør dem i stand til at binde sig til villa, vovse og Volvo.

I stedet for at købe biler, hylder de nye generationer tjenester som SnappCar, GoMore eller DriveNow, da de ikke ser nogen værdi i at eje, men hellere vil leje. Det samme gælder boligen, hvor den digitale nomade hellere ser sig som lejer hos co-living konceptet LifeX end som realkredittager.

Selv de mindre udgiftstunge poster omdirigeres til leje, så hverken cyklen eller sofaen ejes, og livsstilen bliver så uforpligtende som muligt.

Medarbejdere er kun til låns

De nye generationers tilgang til det uforpligtende liv tager de med sig ind i arbejdslivet. De bidrager i nøjagtigt den tid, hvor projektet er spændende, udfordrende, lærende og meningsfyldt.

Det stiller selvsagt meget store og nye krav til deres ledere. Krav om at forstå, samtale med og frisætte talenterne. En omvæltning af vores tankegang, der kræver et fundamentalt paradigmeskifte af vores ledelsesopfattelse.

Den moderne medarbejder - og den digitale især - ønsker en anden slags frihed end blot den tryghed, der følger med en fast indtægt. En økonomisk tryghed bliver mindre og mindre relevant i den moderne låneøkonomi. Som ledere udfordres vi af, at gode standardvilkår og en konkurrencedygtig løn ikke er nok for disse nomadiske digitale talenter. Der skal mere og andet til.

Vores talenter er kun til låns. Når vi indser det, bør vi begynde at indrette arbejdspladserne til at rumme disse midlertidige, sprudlende, innovative bekendtskaber og sætte dem i spil i et langt højere tempo end nogensinde før og udenom traditionelle hierarkier.

Vi skal indføre remote arbejdsdage, hvor vi connecter på arbejdspladsen via daily standups eller videomøder. Vi skal indføre fleksible men koncentrerede blokke af arbejdstid på flere forskellige tidspunkter af døgnet. For nogle 05-09 og igen fra 21-24 og for andre fra 09-14 og igen fra 20-22 og i øvrigt med skiftende rytme og intensitet, men sjældent otte stive timer i træk.

Selvom vores digitale talenter er kræsne med deres tid, har de ingen problemer med at yde den indsats, der kræves. Vilkårene skal blot tilpasses deres virkelighed.

Os, der er mere traditionelt formede, kunne måske også med fordel tilpasse os en anden arbejdsrytme - og derigennem få mere tid til vores familier, venner og børn til stor gavn for både individ og samfund.

Men har vi modet?

Det korte svar er, at det bliver vi nødt til at have. For denne rejse, som de unge, spirende talenter er begyndt, går ikke i sig selv igen, og dette nye mindset vil rulle ind over os alle i de kommende år. De nye generationer har ikke tænkt sig at overtage den gamle 9-17-tankegang på bekostning af personlig frihed, venner og familie. Dertil er livet for kort og for spændende. Det er vi som ledere nødt til at forstå.

Magnus Stawicki Blak, CEO i Duuoo

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.