Debat

Kom nu ud af dit kontor!

Det hele handler om netværk, netværk, netvæk.

Da jeg i 2013 stod uden job, fik jeg intet mindre end 94 kaffemøder samt et nyt job via mit netværk. Jeg blev udfordret, inspireret, provokeret og fik udvidet min horisont.

Men netværk handler ikke bare om jobmuligheder. Det handler om inspiration og udvikling.

Derfor er jeg stolt af at være indtrådt i bestyrelsen for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse. Jeg mener nemlig, at det er vigtigere end nogensinde at holde fast i at netværke.

Professionelle netværk har altid eksisteret. Men for nogle år siden gik der mode i at netværke, mødes til luftige fyraftensoplæg, overfladiske morgenmadsbriefings og letbenede sammenkomster.

Erhvervsledere oplever i dag at blive bombarderet med invitationer til dette og hint. Desværre har det haft en kontraeffekt, idet værdien af et godt netværk er blevet udvisket af den bugnende bunke af invitationer i indbakken.

Jeg hører fra kolleger og andre erhvervsledere, at mange nu vælger netværk fra. Jobbet som topchef bliver mere komplekst, invitationerne til diverse arrangementer bliver flere, der er en uendelig mængde af valgmuligheder, og familielivet kræver naturligvis også tilstedeværelse.

Derfor skrider prioriteringen af det gode netværk.

Jeg kender det fra mig selv. Pludselig er der gået tre uger, hvor jeg har haft næsen nede i de aktuelle opgaver i virksomheden og ikke har forladt kontoret. Digitalisering, lovgivning, innovation, markedsvilkår, medarbejderudvikling og den daglige drift sluger tiden.

Før man har set sig om, er netværket ikke blevet plejet i halvt år. Det er uhyre problematisk for den moderne erhvervsleder. For hvordan skal vi så undgå at blive hjemmeblinde, og hvor skal inspirationen så komme fra? I hvert fald ikke fra kontorets fire vægge.

Jeg bliver uden tvivl en bedre leder af at netværke. Det er nødvendigt at blive udfordret, hevet ud af kontekst og få input fra andre brancher og funktioner. Gør jeg ikke det, forsvinder ideerne, inspirationen og nysgerrigheden. Jeg anbefaler derfor at sætte netværket i system:

• Sæt et mål om minimum en gang om måneden at pleje netværket. Uagtet mange andre vigtige ting i livet, så er det væsentligt at få luftet hovedet og generere nye ideer.
  • Prioritér netværk, der skaber energi, tillid og åbenhed - ikke overfladiske bekendte.
  • Investér i netværket. Man skal dele ud af sine erfaringer og sig selv.
  • Husk at et godt netværk også er godt for forretningen. Løbende kontakt og dialog skaber grobund for et positivt og måske uventet samarbejde.
  • Sørg for at netværket er bredt og alsidigt. Det flytter ikke noget at mødes med kloner.
10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også