Serier

Nyt år, nyt årti, men mere af det samme

Renterne kan blive ved med at falde, uanset hvor negative de var i forvejen. Det er nok den største og mest afgørende lektie for investorerne fra 2019.

Brexit - britisk farvel til EU
Tine Choi, chefstrateg i PFA.

Set gennem finansielle briller står vi til at kunne fejre det nye år med et brag af en afslutning på det gamle. Europæiske renter og amerikanske aktier har nået nye rekordniveauer til glæde for alle os investorer, og det er endda til trods for recessionsfrygt, lav indtjeningsvækst i virksomhederne og masser af politisk støj.

2019 sætter desuden et punktum for et begivenhedsrigt årti, hvor vi år for år er blevet en lille smule klogere på, hvordan det er at leve i en verden med lav inflation og lave/negative renter. Diskussionen om de negative renter udfolder sig stadig, og vi har fortsat konklusionerne på verdenshistoriens største pengepolitiske eksperiment til gode. Men det sagt, er der alligevel en del lærdomme at suge til sig fra udviklingen i 2019, især når man som investor formentlig også er i fuld gang med at forberede sig på, hvad 2020 bringer.

Overordnet set forventer jeg mere af det samme. Det globale opsving fortsætter, om end i et lavere tempo end i 2019, som har været præget af vækstgearskiftet. Vi har indtil videre kun fået små spæde tegn på, at væksten er i gang med at stabilisere sig, og uanset hvor understøttende det er for mine forventninger for 2020, så er vi stadig i en skrøbelig fase. Vækstbekymring og recessionsfrygt kan lynhurtigt poppe op og igen blive et drivende tema for finansmarkederne. Det kræver blot, at et enkelt af de tunge nøgletal (amerikansk beskæftigelse eller erhvervstillid) ”falder ud af sengen”.

Handelskrigen forventer jeg ligeledes langt fra er et overstået kapitel. Alene det, at de igangværende forhandlinger mellem USA og Kina handler om en ”fase 1” er et vink med en vognstang. Det ligger i øvrigt lige til højrebenet, at Trump under næste års valgkamp vil spille handelskortet, hvis han bliver presset i meningsmålingerne. Hans største trumf er det stærke arbejdsmarked, og krakelerer det billede, er jeg ikke i tvivl om, at kineserne vil få skylden.

Brexit skal vi også forholde os til næste år. Lykkedes det Boris Johnson at fastholde regeringsmagten og lukke Brexit-aftalen, så venter handelsforhandlingerne med EU. Der er altså lagt op til at tingene kan blive meget konkrete for specifikke sektorer og selskaber, og lur mig om ikke de europæiske aktiemarkeder vil kunne blive påvirket heraf.

Det helt store tema i 2020 bliver det amerikanske præsidentvalg. Fokus er allerede stillet skarpt herpå, for de demokratiske kandidater har meldt ud, at de ønsker at hæve selskabsskatten igen, ligesom de også vil have ”medicare for all”. To store ændringer, som vil få store effekter for aktiekurserne. Som investor skal man derfor være forberedt på, at jo flere detaljer vi får, og udskillelsesforløbet snerper til, des større reaktioner kan vi også potentielt opleve på aktiemarkedet. Alt er stadig muligt, og man er som investor derfor nødt til løbende at tage stilling til, hvordan man vil agere afhængig af, hvordan de politiske vinde blæser. I den sammenhæng må man ikke glemme, at sammensætningen af Kongressen er mindst lige så vigtig som, hvem der bliver præsident.

Den vigtigste lærdom fra 2019, som jeg tager med mig videre ind i næste årti er, at renterne kan blive ved med at falde, uanset hvor negative de var i forvejen. De gode gamle mekanismer holder stadig, og derfor skal man også stadig have statsobligationer med i sine investeringsovervejelser. Ikke for afkastpotentialets skyld, men for porteføljeegenskaberne, for de er intakte. Det ændrer selv et minus-tegn ikke på.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også