Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vi bliver vænnet til kun at købe på tilbud

Black friday er ikke nødvendigvis en god forretning for detailhandlen.

Man bør som virksomhed lægge en rabatstrategi for black friday, hvis man vil gøre det til en god forretning. Foto: 
Andrew Kelly/Ritzau Scanpix

Danskerne kommer ikke til at bruge lige så mange penge på julegaver i december som tidligere år, forlyder det fra detailhandlen og internetbutikkerne. Den forventede afmatning skyldes bl.a., at mange har købt en betydelig del af julegaverne i forbindelse med black friday.

I de fysiske butikker og på internettet kunne tusindvis af tilbudsjægere opnå store black friday-rabatter. Men var oplevelsen lige så positiv for detailhandlen og webbutikkerne? Det tvivler vi meget på hos Simon-Kucher & Partners.

Vi gennemførte i oktober/november en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af danske forbrugere. Ifølge undersøgelsen køber folk på black friday i høj grad produkter, som de ellers ville have købt på et andet tidspunkt – til en højere pris. Produkterne er eksempelvis tv, vaskemaskiner og andre relativt dyre forbrugsvarer, som ikke er typiske impulskøb. 51 pct. af black friday-forbrugerne forventede at købe julegaver til nedsatte priser.

Den gode og loyale kundekreds opnår man ikke ved at deltage i black friday. Til gengæld risikerer man, at loyale kunder bliver vænnet til kun at købe produkter på tilbud.

Derudover får black friday ikke generelt forbrugerne til at bruge flere penge. 45 pct. af deltagerne i undersøgelsen forventede at bruge de samme penge som ellers, men at få mere for pengene i kraft af rabatterne. 26 pct. forventede decideret at bruge færre penge end ellers.

Når regnskaberne er gjort op, vil vi få bekræftet, at det ikke nødvendigvis er en god forretning for detail- og onlinehandelen at ride med på black friday-bølgen. Og virksomhederne bør bruge erfaringerne fra i år til at vurdere, om det kan betale sig at være med i 2020.

Vælger man at være med, bør man lægge en rabatstrategi, hvor man f.eks. sælger ud af varelageret eller kører kampagne på specifikke produkter.

Hvis man vælger at droppe black friday til næste år, skal man ifølge vores undersøgelse ikke frygte, at kunderne flygter. 65 pct. har svaret, at det ingenting betyder, om en virksomhed deltager i black friday eller ej. 19 pct. mener, at en virksomheds fravalg af black friday må betyde, at virksomheden til daglig yder god value-for-money.

Den gode og loyale kundekreds opnår man ikke ved at deltage i black friday. Til gengæld risikerer man, at loyale kunder bliver vænnet til kun at købe produkter på tilbud.

BRANCHENYT
Læs også